zondag 18 november 2012

Excuustruusmentaliteit

Gisteren waren we bij Ikea om een keuken uit te kiezen voor ons nieuwe project. Er was op dat moment een demokok bezig om de mensen te overtuigen van inductie. Hij maakte heerlijke zalm met "truffelmayonaise", de geuren van de ballenbak en van de kuttebollen in Ikea-saus in hun befaamde restaurant waren er niets bij. Weet u wat de kok tijdens de demo zei? "Bij ons is alles diepvries. Dan kunt u zelf kiezen wanneer u het gebruikt." Op deze manier kan je uiteraard veel uitleggen. Onze komkommers zijn krom want dan passen ze in een bananenschil. Of: Onze auto's hebben geen wielen. Dan kunnen ze niet gestolen worden. Of: Ons huis heeft geen dak. Dan kunnen er bij storm geen dakpannen wegwaaien. Ooit heb ik me er zelf op betrapt. Dat was toen ik een rundvlees moest omschrijven dat kraak noch smaak had. Ik legde toen uit dat dit vlees ideaal was om er smaken aan toe te voegen. Ja hallo. Elk negatief punt kan je met een lulsmoes omdraaien tot positief, maar het gaat helemaal nergens over. "Gelukkig heb ik vandaag weinig klanten", zei de restaurateur, "dat scheelt me een mannetje in de afwas." Het valt me op dat deze excuustruusmentaliteit hoogtij viert in deze zogenaamde crisistijden: rechtpraten wat krom is. Veel meer respect heb ik voor de mensen die recht door zee zijn. "Bij ons is alles diepvries want je kunt onmogelijk 784 wereldwijde filialen van verse scandinavische producten voorzien." Dat is mannentaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten