vrijdag 8 februari 2013

Folie Culinaire

Destijds, alweer lang geleden, was ik bij de oprichting van de European Fine Food Fair betrokken. De mensen die er de eerste keer bij waren, denken er altijd met weemoed aan terug. Als je een metgezel uit die begintrijd tegenkomt, wordt er elke keer opnieuw weer over gepraat. Vooral de intimiteit blijft in het geheugen gegrift. De EFFF werd gehouden in de Expo Foyer (boven) en was beperkt in omvang. Centraal was een keuken gebouwd met daarrond ongeveer 50 stands van topleveranciers. Beroemdheden als Paul Bocuse liepen er rond. Na één dag al was iedereen familie van elkaar, standhouders en bezoekende chefs. Ik weet me nog als de dag van gisteren te herinneren hoe de allereerste EFFF op woensdagavond ten einde liep. Menigeen had letterlijk tranen in de ogen, ook ik. Toen de standbouwers de boel al helemaal hadden afgebroken en Paul Bocuse weer huiswaarts was, zaten we met minstens vijftig man op kratjes na te praten. De halve flessen champagne, de restjes foie gras en kaviaar, we maakten er een feestje van. De bewaking moest ons rond middernacht bijna gewapenderhand verjagen.

Kan zoiets ooit terugkomen? Jazeker en wel dit jaar nog. Eerder deze week gaf ik het in Breaking News al aan. Wij zijn met MECC Maastricht rond de tafel gegaan en ik moet zeggen dat wij van Saisonnier veel noten op onze zang hadden. Zo was onze eerste voorwaarde dat er ruime budgetten zouden komen om de wereldtop naar Maastricht te halen. En ook wensten wij garanties voor de continuïteit. Na vele gesprekken is de kogel door de kerk, er is een joint venture tot stand gekomen tussen MECC (RAI-groep) en Saisonnier. Er komt een evenement voor de topgastronomie waarin alle elementen uit de begintijd van de EFFF centraal staan en dit onder de naam Folie Culinaire. Letterlijk betekent dit "culinaire gekte" en zo moet het ook worden! Voor mij moet dit de moeder aller evenementen zijn. In mijn droom zie ik Heston en René al samen aan de kachel staan. In mijn droom zie ik hele treinladingen foie gras en truffel verschijnen. Een terrasje met het goede bier. Een whiskybar waarin niet op een single maltje gekeken wordt. Een proeverij met alle soorten kaviaar. Een koffiehoek met alle terroirs ter wereld. Een afvaardiging van Japanse sterrenchefs. Maar vooral een driedaagse die bulkt van vriendschap.

Van 7 tot 9 oktober zal Maastricht weer het culinaire centrum van de wereld worden. Culinaire gekte, FOLIE CULINAIRE.

Hebt u ideeën? Of wilt u uw steentje bijdragen? Mail me dan, we vliegen er met z'n allen in, dit wordt een jaarlijks feestje van ons allemaal!

1 opmerking:

  1. Als ook de Aziatische gastronomie en horeca een rol mogen spelen kan wellicht een contact met de VCHO, de nieuwe Vereniging van Chinese Horeca Ondernemers interessant zijn...?

    BeantwoordenVerwijderen