maandag 18 februari 2013

Op de rug van een dolfijn


Op de site van Misset, doorgaans een zeer betrouwbare bron, lees ik dat tweedejaars leerlingen van het Alberda College les krijgen in... vloeibaar stikstof. Dan zakt mijn broek af. Hebben ze al ooit komkommers gesneden tot het bloed uit hun blaren kwam? Hebben ze al ooit een vis gefileerd, ja hebben ze al ooit een vis gezien? Nee, vloeibaar stikstof. Eerst leren zwemmen en dan pas mag je op de rug van een dolfijn. Dat is denk ik de meest logische volgorde. Nee, hier is het andersom. Wat moet er van zulke jongens en meiden terechtkomen? Ze zullen denken dat de keuken één grote speeltuin is, een poel van jolijt. Als ze dan straks in de keuken komen en je duwt ze een komkommer in de hand, zullen ze dat groene ding ongetwijfeld in de stikstof willen gooien. Dat hebben ze geleerd. Maar ga ze niet vragen om een simpele brunoise te snijden, want daar zijn ze niet voor opgeleid. Een opleiding als kok? Dat is voor de Nederlandse politiek en vele mensen uit het onderwijs een klusje dat leermeesters moeten opknappen, chefs van restaurants dus. Ik heb het al vaker gezegd: probeer eens iets te leren van België. Daar zijn de koksopleidingen nog koksopleidingen. Daar komen jongeren van school die direkt de keuken in kunnen. Hoe? In elk geval niet op de rug van een dolfijn, ze hebben de zwemdiploma's A, B en C.

1 opmerking:

  1. Dag Norbert,

    Als je als school de basis niet meer kan/mag aanleren omdat het niet spannend genoeg is voor de toekomstige studenten dan verwijs ik ze met liefde door naar het Hans Kazan instituut of het Hans Klok College.
    We hebben al weinig tijd om de basis aan te leren laat staan om gebakken lucht te bereiden!
    Een vriendelijke groet vanuit het Noorden!
    Wim Geerling

    BeantwoordenVerwijderen