dinsdag 23 juni 2009

BORDEAUX MARKETING


Als de wijnbeurs Vinexpo in Bordeaux plaatsgrijpt, is dat het moment om te zien wat er in de wijnwereld leeft. Het mag nu dan crisis zijn, dat is het in de wijnwereld al tien jaar. Grote paniek ontstond op de beurs toen werd aangekondigd dat de eerte Chinezen op het toneel verschenen zijn. Zijn kochten een gereputeerd Bordelees château.

De dure en grote wijnhuizen hebben tegenwoordig marketeers in dienst. Dat zijn Fransen, dus die voeren geen klap uit. De hele dag zijn ze bezig om leuke grafiekjes op de computer te tekenen en mochten er een zéér belangrijke potentiële klant bellen tussen twaalf en drie, dan krijgt hij een antwoordapparaat: effe lunse.

De marketiers hebben nu een lumineus plan bedacht, ze hebben er tonnen geld in gestoken: Inderdaad daalt de alcoholconsumptie al jaren, het gaat er nu om "gebruiksmomenten" te creëren. Bij de familiale zondagse kip wordt een normale fles opengetrokken, maar als kamerbewoner of in het geval van een éénoudergezin is geen behoefte aan grote flessen, zo orakelen de marketing boys and girls. Wat hebben ze nu bedacht? Het werd met veel vlagvertoon, tromgeroffel en bombarie op de beurs gepresenteerd. Schrik niet: een bewaarsysteem voor geopende flessen. Nondeju, zo'n ding heb ik al twintig jaar in huis. In Bordeaux lopen ze honderd jaar achter, ze wisten niet dat zoiets al bestond. Een bewaarsysteem voor geopende flessen! Ze hadden net zo goed de kurkentrekker opnieuw kunnen uitvinden. Of de kurk zelf.

De marketiers toonden zich op de beurs zeer tevreden. Dankzij hun nieuwe uitvinding zal het gedaan zijn met de wijnmalaise. Voortaan gaan de mensen weer wijn kopen, want dank zij het bewaarsysteem (winkelprijs € 149) trekken ze zonder aarzelen de ene na de andere fles open. Dat is goed nieuws, want dan kunnen de flessenprijzen eindelijk weer eens omhoog...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten