zondag 21 juni 2009

CHEVY SSR





Ik heb voor mijn gevoel meerdere dingen om tros op te zijn en vaak zijn het de dingen die je niet kunt kopen die je fier maken. Toch ben ik ook op enkele gekochte zaken trots. Zoals op mijn SSR, zelf geïmporteerd.
De SSR is in wezen een Corvette met retro opbouw. Chevrolet bouwde er 24.000 van en hield er toen mee op, er was onvoldoende markt voor. De bedoeling was om het ultieme speelse racemonster te bouwen, de markt dacht er anders over. Het is namelijk de minst praktische auto ter wereld en bovendien moet je van het model houden. Kennelijk hadden de ontwerpers het strand van San Francisco in gedachten. Surfplank achterin en dan met je stoeipoes het strand op rijden, nagestaard door de minderbedeelden. Achterin past inderdaad een surfplank en de banden zijn breed genoeg om door het rulste strandzand te rijden. Maar koop je daar een auto voor?
Ikzelf heb geen surfplank en rijd niet op het strand. Zelfs bezit ik geen stoeipoes. Maar toen ik de SSR op internet zag, had ik nog maar één droom: zo'n ding bezitten. Ze zijn tamelijk zeldzaam, we vonden er eentje in Florida.
Buiten zijn typische model heeft de SSR één markant punt: zijn motor. Het is een 6 liter Vortech V8 die zo'n 420 pk's ophoest. Optrekken naar 100 doet hij in 4,3 seconden. Niet de allerhoogste score ter wereld, maar toch.
Joost nam hem eens een weekend mee naar huis en wilde zien of de auto inderdaad zo snel op kon trekken. Hij was teleurgesteld dat hij zelfs geen 90 kon halen binnen de 4,3 seconden. Maar toen besefte hij plotseling dat de snelheidsmeter geen kilometers maar miles aangeeft.
Vorig jaar gingen Joost en ik naar de kookolympiade in het Oost-Duitse Erfurt en de Autobahn was hét moment om het beestje te testen. Toen ik bij 230 km/u het gaspedaal indrukte, schakelde hij terug naar de derde versnelling en vloog vooruit. We hebben de test toen maar stopgezet, we wilden langer leven.
De SSR lijkt van buiten kleiner dan hij is. Wanneer je hem naast mijn andere auto parkeert, een Chevrolet Avalanche, merk je pas dat hij ongeveer even groot is. De beedte van 210 cm vertekent het beeld. Het interieur is piepklein, er is nauwelijks plaats voor een damestasje. Wanneer het mooi weer is, hindert dat niet; met een druk op de knop opent het dak zich en wordt het een cabriolet.
De SSR heeft een groot voordeel: hij wordt omwille van de verhouding tussen passagiers- en laadruimte officieel beschouwd als vrachtwagen. Daardoor heb ik geen privé bijtelling, mag ik de auto 100% fiscaal afschrijven en krijgen we 100% van de btw terug. Ook op de btw van de benzine en dat is gezien het verbruik zeer welkom.
Op de foto is mijn SSR een braaf beestje. Op het andere plaatje, dat ik van internet plukte, is het beestje minder braaf.

4 opmerkingen:

  1. Wel ik kan beamen dat in Noord-Amerika dit beestje niet echt is aangeslagen. Hier neemt men de klassieke "Muscle Car" zoals de Ford Mustang GT of de Dodge Charger meer au serieux. De Politie heeft van het laatste merk zelfs in omloop gezet om het street racen aan banden te kunnen leggen. Ik moet toegeven dat de Mustang die ik de laatste maand onder mijn rechtervoet druk de moeite is. Maar de verbruikt en de verzekering blijven pijn doen.
    Maar ja de dames staren je voor die prijs graag na. Norbert, ik geloof zelfs dat mijn neef Chef Axel Dewit uit Lennik zich ook een SSR heeft veroorloofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dames hebben nu eenmaal hun prijs. Hoewel... zorg dat je de blik van een vrouw vangt die jow verzekering wil betalen.
    De SSR is niet uniek, ik denk dat er in België een stuk of tien rondrijden. In mijn eigen dorp Schilde ben ik zelfs niet de enige. Omdat er slechts 24.000 zijn gemaakt, zal hij elk jaar unieker worden. Ik moet er dus zuinig op zijn. Ben jij zuinig op je Mustang!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zal ik zeker doen, misschien doe wel eens een rondritje als je naar Toronto komt.
    Ik hoop dat de zomervakantie jullie nog veel interressante interviews zal brengen.
    Ik weet dat het roze bonbon van PED hier al heeft aangeslagen, maar de chef jacket in het roze dat vinden ze toch maar niks, dus ben ik nog altijd de enige, tot zover

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Norbert
    Ik denk dat we beide de zelfde passie hebben, koken en een SSR
    Het beestje is vorige week aangekomen. Zullen we maar een SSR club in Frankrijk beginnen zeker!! We gaan al zeker met een man of 8 zijn Groetjes
    Ruud

    BeantwoordenVerwijderen