vrijdag 16 juli 2010

Experimenteren


De grote hoeveelheid marc (wijnalcohol) die ik heb aangeschaft, ga ik gebruiken voor experimenten. Hiervoor heb ik een partij grote weckbokalen gekocht. Het volgende ben ik van plan:
1. kijken wat het effecten tannines uit bladeren geven. Bladeren van de notenboom en diverse wilde fruitbomen, 20 tot 40 bladeren per liter.
2. gebruik van houtsoorten. Aan de plaatselijke meubelmaker heb ik zuivere houtkrullen gevraagd van diverse houtsoorten, zoals eik, beuk, kastanje, walnoot, es, berk... De potten worden gevuld met houtkrullen en daarna afgevuld met alcohol.
3. gebruik van vuchten: kers, perzik, abrikoos, walnoot, vijg, ... Hier ook weer potten vullen en daarna afvullen met alcohol.
Alle potten komen in de "coin perdu" te staan, het verloren hoekje van de wijnkelder. Vervolgens enkele jaren wachten en dan elk jaar proefnotities maken. Dit wordt dus een meerjarenprojekt, ik verwacht er veel van te kunnen leren.
Wilt u mee proeven? U bent altijd van harte welkom in Saint-Pompon op momenten dat ik daar ben.
Dat ik aan dit grote experiment ga beginnen, komt doordat ik vorige week proefde van de toevallige potten die ik vroeger ooit met boombladeren en alcohol vulde. Werkelijk, het was helemaal om uit je dak te gaan. De kleur van het vocht is amber geworden en neus en smaak zijn vergelijkbaar met een topcognac of -armagnac. Ach, niet zo verwonderlijk eigenlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten