woensdag 7 juli 2010

Alcohol, toujours d'alcool


Er gebeurt veel de laatste tijd. Bij mij althans. En dan heb ik het niet eens over het restaureren van de oude dorpssmederij waar ik minstens tien uur per dag mee bezig ben. De vorderingen daarvan kunt u zien op mijn andere blog.
Ik had het dorp een vat bier beloofd wanneer Oranje van Uruguay zou winnen. In vol vertrouwen hadden we al een soort van cafeetje gebouwd op het bruggetje. Gisterenavond werd het een groot feest; het vat raakte vlot leeg. Het volgende vat staat al klaar want er is nog één match te winnen. Inmiddels hebben we het dorp oranjegek gemaakt. Zelfs de meeste Fransen hebben nu een oranje petje of een oranje vlaggetje op de auto. Gratis bier maakt aanhangers.
Vandaag duik ik nog dieper in de alcohol. Ik heb namelijk een partijtje van 20 liter marc op de kop getikt, zes euro per liter. Ik wil die parij verdelen in halve liters en allerlei experimenten uitvoeren. Fruit, noten, boombladeren, houtkrullen, enzovoort. Vervolgens een paar jaar wachten op resultaat. Carine heeft al een vin de peche gemaakt van marc, witte wijn en verse perziken. Het resultaat was er vrijwel direct en ook verbluffend. Er is geen enkele perziksmaak te ontdekken, het is in de mond pure marsepein.
In elk geval weet ik dat ik u, rechtgeaarde gastronoom, jaloers kan maken met bijgaande foto. Proeven? Kom dan bij ons langs in Saint-Pompon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten