zaterdag 18 februari 2012

Roken in hotels bij wet verboden? Helemaal niet.


Bijgaande foto maakte ik van een bordje dat ik in mijn hotelkamer aantrof. Er zijn veel hotels die hun gasten willen doen geloven dat roken in hotels wettelijk verboden is. Maar is dat wel zo? Nee! De wet verbiedt het roken in openbare ruimtes en in het bijzijn van personeel. De hotelkamer is bepaald niet openbaar en personeel is niet aanwezig. De hoteliers liegen dus dat het gedrukt staat.
Een hotel mag zelf verbieden dat zijn gasten roken. Dat moet dan juridisch duidelijk zijn vóórdat ik mijn kamer boek. Want tijdens de boeking wordt een overeenkomst tussen twee partijen gesloten. Je kunt een eenmaal gesloten overeenkomst niet eenzijdig wijzigen. Als het bij het boeken niet duidelijk was dat ik niet mag roken, is een verbodsbordje op de kamer van geen betekenis, ik mag het gewoon negeren. En ook als er (zoals op bijgaand voorbeeld) een bordje staat dat mij op foutieve wijze op de wet wijst, mag ik gewoon roken. De hotelier had dan maar beter zijn huiswerk moeten doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten