De laatste tijd word je doodgegooid met de initiatieven van lieden die graag een centje meepikken. Mijn broek was nog maar nauwelijks afgezakt van een speciale restaurantweek voor 100 toekomstige sterrenrestaurant (slik) of er duikt alweer iets nieuws op. Diningcity komt met een aktie van drie gerechten halen, twee betalen. Er zijn alweer 50 deelnemers en alweer mag mijn broek afzakken, ik moet nodig naar de winkel voor bretels.
Waar is iedereen mee bezig? Waarom zijn er zo veel restaurants die elk initiatiefje van anderen aangrijpen? Het antwoord is simpel: ze zijn lui. Allerlei organisaties en organisatietjes groeien als paddestoelen, want restaurateurs zijn met een glimlach bereid om hun marge af te staan. Iedereen wordt er beter op, behalve de restaurateur.
Ik begrijp goed dat het in de sector slechter gaat en er stoelen onbezet blijven. Maar doe daar verdomme zelf iets aan! Al ooit nagedacht over een eigen marketing? Al ooit leuke dingen georganiseerd die mensen trekken die het volle pond betalen? Welnee, het is veel gemakkelijker om een handtekening te zetten bij groupon of voor de een of andere vergezochte restaurantaktie. Daar komt een publiek op af van prijskopers, klepzeikers die je normaal niet zou hebben en die ook nooit terug zullen komen. Al die akties zijn een maat voor niets, je schiet er helemaal niets mee op.
Al eerder heb ik het al ooit geschreven. Op valatijnsdag zit de tent afgeladen vol. Waarom? Omdat de mensen dan een reden hebben om op restaurant te gaan. Diep in hun hart is uit eten gaan voor veel mensen nog steeds een beetje zondig. Alleen als er een reden is, staan ze bij u op de stoep. Verzin die reden verdorie. Maak verdorie je eigen valatijnsdagen. Als u uit de Elzas een wijnboer laat komen en een een menu rond kookt, zit uw tent vol. De opening van een bepaald seizoen, maak er tamtam rond. Bied de mensen op bepaalde dagen iets unieks. Een proeverijtje van whiskies, desnoods tien soorten doperwt. Maar doe iets!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten