vrijdag 28 september 2012

Vandaag komt de drukker het boek afleveren

Ik besef dat ik een beetje aan het zagen ben door er weer op terug te komen, duizend maal excuus. Het is nu eenmaal zo dat ik er een half jaar keihard aan gewerkt heb: het boek Wynand. De drukker heeft beloofd het boek vandaag bij ons te komen leveren. Ik ben benieuwd, want op papier ziet het er altijd anders uit dan op papier. Aanstaande maandagochtend zal het boek worden gepresenteerd op het GildenEvent in Ede. Dit event is niet te missen, ook niet voor vakmensen die geen lid van een der gildes zijn. In diverse zalen van Cinemec Ede zullen doorlopend simultaan activiteiten gebeuren, zowel voor koks als voor het gastheerschap en de zorg. Het thema ditmaal is "meesterlijk". Kijk even op www.gildenevent.nl om het programma te zien.
Vorig jaar op het event presenteerde ik mijn boek Overpeinzingen 2. Toen was ik zo vriendelijk om de duizend aanwezigen een gratis boek te overhandigen. Dat doe ik dus nooit weer! Sommigen sleepten respectloos 20 boeken naar buiten, het was toch gratis... Vandaar dat ik voor het boek Wynand iets anders heb bedacht: alle bezoekers van het GildenEvent kunnen het boek bij me kopen voor een symbolisch bedrag van 3 euro. De opbrengst verdeel ik onder de armen. Mijn armen. Vanaf maandag zal het boek ook bij ons te koop zijn. De prijs is € 8,50 plus een bijdrage in de verzendkosten van € 1,50. In totaal een tientje dus. Zie hiervoor de boetiek op www.saisonnier.net of stuur een mailtje naar martine@saisonnier.net
De oplage is beperkt en het boek komt niet in de winkel te liggen, een consument zou niet weten wat hij ermee moest doen, het is een boek voor ingewijden.

Wat kunt u van het boek verwachten? Het geeft op de eerste plaats een tijdsbeeld van de Nederlandse gastronomie vanaf eind jaren vijftig. In de keuken van Krasnapolsky liepen toen nog ratten rond, in de allerbeste keuken van destijds, bij Dikker & Thijs, lag nog zaagsel op de vloer. Het boek neemt u mee via de nouvelle cuisine naar de nieuwe tijd. Ouderen zullen bij het lezen een aha-Erlebnis krijgen, jongeren zullen met stomheid geslagen zijn maar ook zien dat de gastronomie er niet zonder slag of stoot kwam, er werd hard voor geknokt. Wynand Vogel leidde diverse groten op. Zo was Cees Helder ooit zijn chef de partie en stond Onno Kokmeyer vanaf zijn leerlingentijd op diverse plaatsen aan zijn zijde. Uiteraard gaat u ook lezen over het wedstrijdcircuit, over het leven van een commando en niet in de laatste plaats over de 12 jaar dat Wynand Vogel hoofdinspecteur van Lekker was. Van die tijd zijn saignante details opgetekend en u krijgt een blik achter de schermen van een gids. Wynand onthult ook welke momenteel het allerbeste restaurant van Nederland is en dat is niet de naam die u vermoedelijk zult verwachten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten