dinsdag 11 september 2012

Ten koste van de boeren

Albert Heyn heeft, zo lees ik in De Boerderij, aan alle leveranciers een brief gestuurd met de mededeling dat allen 2% minder krijgen dan is overeengekomen. AH zegt daarmee haar groei te willen financieren en vindt dat heel gepast. Het schijnt dat Jumbo/C2000 ook al zo'n brief heeft rondgestuurd. AH heeft een marktaandeel van 34%, Jumbo van 23%. De twee grootgrutters zijn daarmee dermate machtig dat geen enkele leverancier ze durft te negeren. Nu kan ik er mijn schouders over ophalen, maar dat doe ik echt niet. Want wat is het gevolg van die twee procent? Denk niet dat de leveranciers nog in staat zijn om die 2% weg te geven, voor iedereen zijn de tijden zwaar. Dus zullen de leveranciers de "schade" verhalen op hun leveranciers. Dit betekent uiteindelijk maar één ding: de boeren zijn weer eens de lul. Het zijn de boeren die het gelag moeten betalen, ook al hebben ze helemaal geen veerkracht meer. En zo is AH alleen maar een bedreiging voor iedereen. Denk daaraan als de kruidenier u met zoetsappige reklameboodschappen toespreekt. Ze hebben tegenwoordig de hamster als symbool en laten het diertje aan de toekomst van de boeren (dus aan onze toekomst) knagen. Ach, het is als je er goed over nadenkt, allemaal onze eigen schuld. Wij allen hebben AH tot ongezonde proporties laten groeien. Zoals je op vakantie een lief baby krokodilletje vangt en dat ding thuis in de badkuip zet. Na verloop van tijd stopt dat monster jou in de badkuip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten