zondag 30 september 2012

Goed bezig, Carrefour!

Nu had ik gehoord dat er bij supermarktketen Carrefour een truffelfestijn zou worden gehouden. Ik houd helemaal niet van boodschappen doen, ditmaal kwam ik er niet onderuit. Als rechtgeaarde truffelfestivalist kan ik nu eenmaal geen enkele festival overslaan. De winkelbediende die in Carrefour Schilde de schappen vulde, wist niets van een festival af. Ze ging even bij de kassa informeren, maar daar wisten ze het ook al niet. Een truffelfestival? Hier? Bij Carrefour? Enigszins teleurgesteld sjokte ik met mijn caddykarretje verder. Bij de groentenafdeling rechts, achter de wijnaanbiedingen links. Daar vond ik het! Truffelfestijn! La truffe en fête stond er voor de Franstalige medebroeders bij. Het bleek geen feest maar een koffertje "Selection Carrefour". Een flesje truffelolie, een potteke iets anders en een potteke nog iets anders. Voor de sympathieke prijs van € 19,99. Wie wil er geen truffelfestijn voor zo weinig geld? Maar ja, ik had te weinig geld bij me, dus ging ik naar de afdeling charcuterie waar de spullen meestal goedkoper zijn. Daar kocht ik een pakje Carrefour Pain de Viande van 150 gram. Beste mensen, wat ik allemaal niet voor een beetje geld kreeg! Enorm! Ik lees het etiket even voor. Varkensvlees (75%), paneermeel, eieren, varkensvet, erwten- en aardappelzetmeel, voedingsvezels, zout, kruiden en specerijen, tarwezetmeel, aroma's (aardappel- en erwtenzetmeel, kipextract, gistextract, palm- en zonnebloemolie en vet, paprikaextract), rookaroma, glucosestroop, aroma, dextrose, varkenseiwitten, gistextract, droge vruchten, kruidenextract, stabilisatoren: dinatrium en tetranatriumdifosfaten - pentanatrium en pentakaliumtrifosfaten - natriumpolyfosfaat, antioxydanten: ascorbinezuur - natriumascorbaat - citroenzuur - mononatriumcitraat, conserveermiddelen: natriumnitriet - natriumacetaten - kaliumlactaat, smaakversterkers: dinatriuminosinaat - natriumguanylaat. Echt waar mensen, dat zat allemaal in 150 gram. De ontwerper van dit kunststuk verdient een standbeeld met eigen duivenpoep.
Beste meneer Carrefour. Wilt u volstrekte rotzooi verkopen voor € 19,99 en dan ijskoud beweren dat het om truffel gaat en dan ook nog "Selection" op de verpakking zetten? Ik dacht dat uw roots in Frankrijk lagen, een land waar men de truffel eert. Een land dat zich verre wil houden van de Italiaanse maffia-praktijken die meer geld opbrengen dan harddrugs (uitgekookt zwart spul verrijkt met een aroma, afval uit de petrochemische industrie). Zo lang u zich zo gedraagt, ziet u mij niet in uw filialen verschijnen. Ik hoop dat mijn volgers er ook zo over denken.
Wat de charcuterie aangaat, ben ik jegens u wat milder gestemd. U kunt er als grootgrutter niets aan doen dat alle vakmanschap op vleesgebied verloren is en dat de taak van de slager werd overgenomen door technologen die het spul zelf niet moeten eten. Nee, wat dat aangaat, treft u geen blaam. Maar dat van die zogenaamde truffel neem ik u hoogst kwalijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten