woensdag 21 maart 2012

Groupon


Wat vind jij van Groupon voor restaurants? Die vraag werd me gesteld, ik zal hem hier uitvoerig beantwoorden.
Groupon is een systeem waarbij de consument producten of diensten kan kopen tegen zeer hoge kortingen. Voor sommige ondernemers die van geen hout pijlen weten maken, kan dat iets zijn.

Stel je bent een fotograaf en de hele dag zit je in je winkeltje tevergeefs op klanten te wachten. De klanten die binnenkomen, genereren een toegevoegde waarde van 100% want tegenover de omzet staat geen enkele inkoop. Dan ben jij een geknipte ondernemer om via Groupon klanten te trekken. Plotseling staan ze in rijen van vier voor de deur en krijg je werk in overvloed. Je hebt de mensen weliswaar minstens 50 procent korting gegeven en ook ben je 50 procent aan Groupon kwijt, wat je desondanks in de kassa krijgt, is pure winst. Je hoeft alleen wat harder te werken maar dat wilde je toch al. De mensen die je winkeltje bezoeken, zijn over de drempel geweest en komen misschien nog eens terug. Je winkeltje kan groeien. Aan zo'n kutfotograafje zou ik zeggen: doe je best.

Maar stel, je hebt een restaurant en het doet pijn dat niemand je weet te vinden. Alle stoelen zijn leeg en dat wil je graag veranderen. Ga je dan naar Groupon? Dat is wel het allerlaatste waar ik aan zou denken. Je kunt dan beter bij de sligro een groot schoolbord kopen en dat buiten zetten met de tekst: vandaag halve prijs. Meedoen aan Groupon is een vorm van ultieme luiheid, van gebrek aan daadkracht, van gebrek aan visie, van gebrek aan ondernemingsgeest. Kortom van gebrek aan alles. Want denk even na. Je geeft een korting van minimaal 50%, je geeft Groupon nog eens 50% en je bent verantwoordelijk over het volledige btw-bedrag, ook over de commissie van Groupon. Van elke oorspronkelijke 10 euro houd je maximaal € 2,30 over en op dat geld moet je ook nog eens wachten. Met andere woorden betalen je klanten niet eens de food inkoopprijs, zelfs op je rauwe preien maak je al verlies.
Kunnen we Groupon dan niet zien als reklamebudget? Nee. Je pakt een doelgroep die geïnteresseerd is in koopjes, niet in de horeca. Zouden ze nadien terugkomen om de volle pot te betalen? Die gedachte zou wel heel naïef zijn. Bovendien reklame? Je restaurant aangeprezen tussen de borstvergrotingen, managementcursussen, gebitsprotheses, hoofdkussens en ander ongerief? Kom nou.

Koopjesjagers zijn niet het publiek waar je je op moet richten. Besteed daar geen cent aan, het is allemaal weggegooid geld. Richt jezelf op je eigen doelgroep: op mensen met smaak die weten wat genieten is en die weten wat genieten kost. Dat is uw vak. Hoe bereik je die mensen? Welnu, daar bent u ondernemer voor. Ik heb hier dezelfde opmerking als die ik vorige week bij het onderwerp Restaurantweek maakte. Té veel restaurateurs zitten als een spin in hun web te wachten tot er een vliegje voorbij komt. Actieve spinnen vangen meer vliegen, daar hebben ze niet eens een web voor nodig. Verzin iets. Doe iets. Maar dan wel met verdienen als resultaat. Weggeven kan altijd nog.

1 opmerking: