"Fris verdient een flesje". Zo heet de campagne van de Nederlandse frisdrankenindustrie die, gesteund door Koninklijke Horeca Nederland, u aan het kleine flesje wil brengen. Er is een glossy website frisverdienteenflesje.nl ontwikkeld met zowel een consumenten- als horeca-afdeling. Hoe motiveert deze site de consumenten om naar een klein flesje te vragen? Dat zijn 7 punten. Het smaakt beter. Het is altijd vers. Het is hygiënischer. U leest op het flesje precies wat erin zit. U bepaalt zelf of u er ijs in wilt. U kunt het zelf inschenken en mixen. Het zijn dus meestal argumenten die er met de haren zijn bijgesleept. De achterliggende boodschap is echter wel: de kastelein die uit een grote fles schenkt, is een lul de behanger die het niet goed met u voor heeft.
Ook voor de horeca staan er motiverende boodschappen te lezen. De gast ervaart een hoog serviceniveau. Geeft een professioneel imago. Onderscheidend van het thuisgebruik. Een teken van goed gastheerschap. En zo verder. Inderdaad, beste vrienden, verder dan deze holle kreten komen de frisdrankenjongens niet. O ja, ze laten ook nog ondernemers aan het woord. Waarbij ik het statement "Echt een stukje exclusiviteit voor onze gasten" wel heel vertederend vind.
Ervaart u ook zo'n hoog serviceniveau en professionele uitstraling als er een klein flesje op tafel wordt gezet? Bij tekenen van goed gastheerschap heb ik heel andere visioenen. Onderscheidend van het thuisverbruik? Hoezo? De supermarkten liggen vol met kleine flesjes. Echt een stukje exclusivieit klinkt dan wel erg hol.
In elk geval claimt de site een groot campagnesucces. Was het kleineflesjesgebruik in de horeca van 2008 nog 40%, in 2011 was dat gegroeid naar 51,5%. Als die stijging een gevolg is van de campagne, heb ik van de horeca geen hoge pet meer op.
De waarheid is geheel anders. Aan kleine flesjes kunnen de heren fabrikanten héél veel meer verdienen dan aan grote flessen. Dat is de enige reden van hun campagne. Ze willen een stukje van úw toegevoegde waarde ontfutselen, u verdient toch al genoeg. Dat Horeca Nederland zo met het lot van de fabrikanten is begaan, zal ongetwijfeld met de euro's te maken hebben die ze voor hun steun ontvangen.
De keerzijde van de medaille is dat er steeds meer vrachtwagens op de weg moeten komen om het groeiende aantal kleine flesjes te vervoeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten