donderdag 2 juni 2011

Komkommertijd


Het is wat vroeger komkommertijd dan in andere jaren. Een hardnekkig bakterietje heeft de schuld gekregen van de zestien doden die inmiddels te betreuren zijn. De komkommerwereld is in rep en roer, de omzetten vallen stil. Alle landen haasten zich om de wereld te vertellen dat hún komkommers bacterievrij zijn. Ik vraag me af waarom dit hele verhaal rond komkommers draait. Veruit de meeste slachtoffers vielen in Noord-Duitsland, een open markt waar alle komkommers ter wereld samenkomen. Het is niet logisch dat juist komkommers een bron van besmetting zijn. Of er moet met die komkommers vóór de verkoop iets anders zijn gedaan, als u begrijpt wat ik bedoel, de verkoopplaatsen worden vrijwel ingenomen door winkeldames. Komkommers na gebruik goed wassen, is dan de boodschap.
Maar het zou in wezen om iets heel anders kunnen gaan. Zo kan ik me herinneren dat er in de zeventiger jaren een protestorganisatie was die (in de winkels) kwik in appelsienen deed. De omzet van sinaasappels zakte in korte tijd naar het nulpunt. Zou het mogelijk zijn dat de een of andere gek het op komkommers heeft gemunt? Het lijkt me niet moeilijk om die dingen in een supermarkt te besmetten. Als die gek dat alleen met Spaanse komkommers doet, is Spanje de lul. Misschien is het wel een ingehuurde gek van de concurrentie, je weet maar nooit.
Ik heb nooit kunnen begrijpen waarom Bin Laden vliegtuigen als wapen gebruikte, het kan allemaal veel simpeler. Wil je de westerse wereld ontwrichten dan heb je alleen maar een kwasje bacterieën nodig. De ene week kies je voor komkommers, de andere week voor tomaten, enzovoort. Juist in de AGF zijn er legio onverpakte producten, vaak ook producten die rauw worden gegeten.
Enfin, het is nu volop komkommertijd, het monster van Loch Ness mag dit jaar eens onder water blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten