woensdag 15 juni 2011
Reclame
Reclamemakers weten dat ze tegenwoordig politiek correct moeten zijn. Ze mogen wel liegen, want dat is politiek correct. Maar wee degene die roken of alcohol in een positief daglicht wil stellen of die de mensen dik in plaats van slank wil maken, die is nog niet jarig. Met heimwee mogen we terugdenken aan de tijden van weleer, toen genieten nog normaal was.
In de eerste helft van de vorige eeuw kreeg de mensheid heel wat ellende over zich heen. Twee wereldoorlogen met daar tussenin een crisistijd, er werd vaak honger geleden. Logisch dat daarop een reactie kwam. Zelf ben ik kleuter geworden met een dagelijkse portie Liga koek en een lepel levertraan. Op de Liga verpakking stond een dik kinderhoofd. Dat was het ideaalbeeld na de oorlog, dik zijn betekende welstand, dik zijn betekende geen honger meer. Makes children and adults as fat as pigs, was de slogan van limonademerk Grove's. Dat zegt al genoeg over het droombeeld. We zijn inderdaad zo vet als varkens geworden, vandaar dat de tegenwoordige reclamemakers zich buigen over yoghurtjes, liefst linksdraaiend. Wellicht zullen we over vijftig jaar meesmuilend naar de yoghurtreclame kijken, want tijden veranderen snel. De natuur, dus ook de reclame, speelt zich af in golfbewegingen van dik naar dun en van gezond naar genieten, en omgekeerd.
Momenteel is het zelfs wettelijk verboden om een campagne op te zetten die het roken bevordert. Dat is wel eens anders geweest. Twintig jaar geleden nog was de wereld doordrenkt van sigarettenraclame, het liefst met een stoere cowboy als boegbeeld. Er is een tijd geweest dat je lachende moeders en kinderen op rookreclames zag. Hoewel het bijgaande voorbeeld momenteel juridisch nog steeds zou kunnen, alleen als het gaat om tabak is reclame verboden. Op de advertentie lijkt het eerder om hennep te gaan.
Alcohol dan. De reclame daarvoor is nog net niet verboden. Hier kan de reclamemakers nog steeds zijn creativiteit in kwijt, hoewel voorzichtig. Een reclame zoals op bijgaande poster, die laat zien dat bier bevorderlijk is voor de borstvoeding, dat zou niet meer kunnen. Maar gelukkig zijn er nog creatieve geesten die alcohol in een positief daglicht stellen. Bijvoorbeeld door te laten zien dat je van whiskey slank wordt...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten