zaterdag 2 juni 2012

Een oude vriend

Gisteren heb ik oude vriend ontmoet: René Selier. Ik leerde hem kennen toen hij in Nieuw-Amsterdam (Drenthe) een restaurantje had, hij werd toegelaten tot Les Amis Saisonnier in 1997. Hij verhuisde zijn zaak naar de rand van Emmen, later besloot hij om terug naar Brabant te gaan en nam in Ulvenhout 't Jagthuys over, waar hij de onvervalste Franse keuken ging presenteren. Een jaar of vijf geleden kocht hij er de Fazanterie bij, prachtig gelegen in de Ulvenhoutse bossen. Joost en ik waren er op bezoek voor een reportage, René heeft zojuist een nieuwe Palux keuken laten installeren. Zelden heb ik zo'n grote keuken gezien. A la carte en banqueting zijn gescheiden en hebben hun eigen passe. René heeft sinds dat piepkleine restaurantje in Emmen goed geboerd. In de Fazanterie heeft hij al vele tonnen geïnvesteerd en dat zal nog wel even doorgaan. Elke maand trekt hij zich een weekje terug in zijn Franse huis in de Auvergne. Hij weet wat het is om als restaurateur geld te verdienen, iets wat maar weinigen kunnen zeggen. Goede mensen en een goede infrastructuur zijn de basis, niet pielen en prutsen is het motto. De klassieke keuken, daar staan de mensen voor in de rij. René zorgt ervoor dat uit eten gaan een feestje is, met lekkere sauzen. Daar komen ze voor terug. Ik denk dat veel collega's van hem zouden kunnen leren....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten