dinsdag 26 juni 2012

Met een fond van... tuinbonen

De kop is eraf, de eerste middag en avond met Wynand zitten er op. Hij heeft zich geïnstalleerd in de forge die van alle gemakken is voorzien; daar kan hij tussendoor lekker chillen. De hele middag en avond heb ik vragen op hem afgevuurd voor zijn biografie tot we er beiden moe van werden. Deze eerste avond liet ik Wynand kennis maken met de onvervalste plattelandsgastronomie van onze plaatselijke Bruno. Gisteren had ik deze al gezegd dat ik vanavond het beste rundvlees ter wereld wilde hebben. En die wens werd volkomen ingevuld. Filet pur van een 3 jaar oude os, 6 weken gerijpt en gebardeerd met spek. Bleu gebakken. Dit overgoten met een morieljesaus, gemaakt met een fond van... tuinbonen (!) Nog nooit eerder gehad, maar het schijnt op het Franse platteland heel klassiek te zijn. De ene dag eet je tuinbonensoep (energierijk voor de boeren die aan het hooien zijn), het restant is de volgende dag je basis. Als voorgerecht foie gras mi cuit au torchon en een assortimentje kaas na. Alles overgoten met een fles Pécharmant. Het leven hoeft zo slecht nog niet te zijn.
Morgen om tien uur beginnen we weer en zullen stoppen om drie uur. Dan heb ik vóór de avond tijd om alle gegevens te verwerken. Inmiddels is mijn gast al een halve Fransman geworden, ik denk dat hij nooit meer wil terugkeren naar zijn eigen dorp Blokker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten