zondag 6 maart 2011

Chefsportret Marcus Wareing

Kunt u zich hem nog herinneren? De souschef die in de tv reality serie Boiling Point door zijn chef Gordon Ramsey werd afgezeken? Diezelfde souschef is één van Engelands grootste jongens geworden. Joost zocht hem op in zijn restaurant Marcus Wareing at the Berkeley en verbleef er drie volle dagen om een chefsportret te maken. Ikzelf vind het één der mooiste portretten ooit. Er zitten prachtige statements in het verhaal. Zoals: "Om mijn werk bij de Roux-brothers af te krijgen, begon ik steeds vroeger. Op een ochtend, rond half zes, kwam Albert beneden. Hij werd bloedlink dat ik al aan het werk was. Ik moest mijn rust ook leren pakken. Hij heeft me geleerd om te werken als een racepaard en niet als een domme ezel." Of wat denkt u van hoe Marco Pierre White hem een beslissend duwtje gaf: "Wil je een topbaan? Heb dan ballen, neem ontslag en zorg dat je maandag om zeven uur omgekleed in de keuken staat." En over Ramsey: "Ramsay wilde echter ook die derde ster en liefst nog veel meer. Dat betekende voor hem een nieuwe locatie, het werd de zaak van Koffman. Ik mocht niet meteen mee, maar moest naar Parijs om mezelf bij Guy Savoy verder te ontwikkelen. Ik bleek niet daarheen gestuurd te worden om mezelf te ontwikkelen, ik moest er klaar voor zijn om een nieuwe zaak te openen voor Gordon! Zo’n manipulerende klootzak was het… Op een dag belde hij dat ik terug moest komen, hij gaf me de sleutels van een lege zaak die ik moest gaan draaien voor hem en zijn financiers. Ik was pas vijfentwintig. Nee zeggen, was er niet bij."
Lees het boeiende verhaal binnenkort in Culinaire Saisonnier, hij gaat bijna in druk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten