woensdag 4 mei 2011

Helpt u ons mee?

Nu ik officieel als ambassadeur van de carreteras (zoetwaterbotel) ben benoemd en me als vechter voor de instandhouding van deze zeldzame soort ga inzetten, vraag ik me af of de organisaties die over het lot van de dieren waken, mijn medestanders zullen zijn? Ik vermoed dat ik uit die hoek weinig hulp zal kunnen verwachten.
Politieke en andere dierenpartijen willen namelijk vooral laten zien hoe ze begaan zijn met knuffels. Uitsluitend met de knuffels ja, met dieren die een hoge aaibaarheidsfactor hebben. Want die beroeren de emoties van het publiek en brengen geld in het laatje. De andere levende wezens worden over het hoofd gezien of zelfs als zeer hinderlijk ervaren. De kapitein van de boot van Greenpeace, de erevoorzitter van het Wereldnatuurfonds, de penningmeester van Natuurmonumenten, de collectante van de Dierenbescherming, de woordvoerdster van de dierenpartij, allemaal hebben ze één ding gemeen: in de anonimiteit van hun eigen huis plaatsen ze mierenlokdoosjes, slaan ze muggen plat tegen het behang en vermaken ze zich met het bouwen van wespenvallen. Soms zelfs hangen ze 's ochtends hun lakens uit het raam om de huismijt te pesten. Hoewel ze toch wel degelijk een moeder en een kloppend hartje hebben, zijn mieren, muggen, wespen en mijten in tegenstelling tot Perzische katten en Malthezer leeuwtjes niet of moeilijk aaibaar.
Maar hoe is het met de aaibaarheid van schaaldieren zoals kreeft en krab gesteld? Eveneens heel triest. Er is in dierenpartijenland meer discussie en heisa over het al dan niet 's winters bijvoederen van Schotse Hooglanders dan over het in de pan doen van levende kreeft. Dat zegt op zich al genoeg. Dieren met een lage aaibaarheidsfactor krijgen geen aandacht, wat dat betreft mogen we ook vrezen voor het lot van de zoetwaterbotel.
Dat stimuleert mij en ons team om er extra tegenaan te gaan en ik hoop van harte dat u met ons meedoet. In de komende uitgave van Culinaire Saisonnier (zomer 2011) zult u een poster aantreffen. Mag ik u nu alvast vragen om die op een goed zichtbare plaats op te hangen?
Kijk naar www.zoetwaterbotel.org

Geen opmerkingen:

Een reactie posten