maandag 16 mei 2011

Weg van de snelweg






Dit weekend, ik schreef er al over, moesten we door omstandigheden gigantisch veel kilometers doen. Na al die rottige snelwegen wilde ik eens iets anders, dus zette ik de routemiep op "snelweg vermijden", van Beaune naar Schilde. Ik kwam door gebieden die ik nog niet kende en waar men vermoedelijk nog nooit een buitenlandse auto had gezien. Soms was de afstand tussen piepkleine dorpjes tientallen kilometers, dorpjes van twee, drie boerderijen. De inteelt zal hier hoogtij vieren! Ik waande me af en toe honderd jaar terug. Waar kom je in west europa nog een wijnboer tegen met paard en wagen? Twee dorpen passeerde ik die de naam van een druivenras dragen: Chasselas en Chardonnay. In Chasselas was net een concours aan de gang: boules carrées. Vierkante ballen, dat moest ik zien. Het blijkt dat de rare Fransozen een nieuwe sport hebben uitgevonden: petanque met vierkante ballen. Uiteraard met veel drank. Ene Jean-Pierre werd winnaar. O ja, ik kwam zelf nog een dorpje tegen met de bizarre naam Echalot. Hoe verzinnen ze het.
Verder naar het noorden, in de Champagne, hingen er zware donderwolken in de lucht. Altijd goed voor een mooi plaatje. Wie van de snelweg gaat, verveelt zich niet.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten