maandag 16 mei 2011

Wie wil culinair journalist worden?

Donderdag deed ik al een oproep: ik ben op zoek naar een witte raaf die geschikt is om bij ons intern tot culinair redacteur te worden opgeleid. Ons team bestaat volledig uit culinaire vakmensen die op deze wijze werden geschoold. Je moet als uitgever een keuze maken. Of je neemt mensen die journalistiek zijn opgeleid, of je neemt vakmensen. Beide keuzes hebben hun voor- en nadelen. De eerste categorie maakt gestructureerde teksten zonder al te veel schrijffouten, maar snapt niets van de gastronomie. Liever heb ik iemand die tijdens een reportage precies beseft wat er in een keuken gebeurt en geen domme vragen stelt, een culinair vakman dus. We nemen veel tijd om die op te leiden, met als gevolg dat de structuur er wel komt. Bovendien is er altijd back up van de eindredactie.

Nu heb ik dit weekend al veel reacties gehad van schrijvers, al dan niet professioneel, die er een werkje bij zoeken en de artikelen aanbieden die ze toevallig in de kast hebben liggen, dat ligt niet in onze bedoeling. Alle teksten en alle fotografie voor onze magazines wordt door eigen mensen uitgevoerd. We willen authentiek zijn en blijven.

De geselecteerde kandidaten gaan we aan een aantal proeven onderwerpen. We willen zien welke warenkennis iemand in huis heeft en of hij de keuken- of patisserietechnieken beheerst. Ook zal de kandidaat mij moeten interviewen en zijn tekst ter plaatse uitwerken. Het wordt weer spannend!

Wil jij een carrière als culinair journalist? Meld je dan aan op mijn e-mailadres norbert@saisonnier.net

1 opmerking:

  1. De echte witte raaf die je zoekt kom je nu al niet meer tegen, of misschien plots door een toevalligheid, straks krijg je de grijze raven en dan de zwarte raven die aankloppen. Ook aan koks is niet meer te komen...helaas voor wie ??

    BeantwoordenVerwijderen