zondag 27 november 2011

Die meneer Michelin toch


Waw. Nadat vorige week een nieuwe ster in België (Olivier de Vinck) bij Les Amis Saisonnier viel, is het vandaag dubbel. Ami Edwin Vinke gaat naar twee sterren, Ami Lars van Galen haalt zijn welverdiende eerste binnen.
Daarnaast gaat mij sympathie uit naar Eric van Bochoven van 't Vlasbloemeken in Koewacht. Toen ik hem vorig jaar bezocht, zag ik dat hij en zijn Bianca keiharde werkers zijn, hun werken wordt nu beloond.

Zoals elk jaar was er weer veel gespeculeer. Tal van zogenaamde deskundigen zeiden voorkennis te hebben, ze wisten gisteren te twitteren wie de derde ster zou krijgen maar moesten zo gezegd nog even hun mond houden. Welnu, dat ze dat van die mond houden maar lang zullen volhouden. Waarom zijn er toch altijd weer piepeltjes die interessant menen te moeten zijn?

We zien het ook dit jaar gebeuren: Enkele tweesterrenboys die elk jaar opnieuw zelf roepen dat ze de derde ster gaan krijgen, hebben kennelijk een té hoge pet van zichzelf op.

Die Michelin toch. Elk jaar opnieuw zet die gemene bandenfabrikant de mensen op het verkeerde been. Degene die er niet aan dacht, krijgt ineens sterren. Degene die er het hele jaar mee bezig was en er de laatste weken niet van sliep, krijgt helemaal niets. Dat is een oneerlijkheid van onzelieveheer die moeilijk te accepteren valt, ik begrijp het maar al te goed en voel een innig medeleven. Kunnen we er iets aan doen? Natuurlijk kunnen we dat. We hebben Monsieur Pneu helemaal niet nodig, we kunnen het zelf wel af. Zie hier de basis van mijn plan. Ik wil attributen laten produceren om ze u aan te bieden tegen kostprijs plus geringe winst. Deurstickers. Plakplaatjes. Gevelschilden. Afwasbare neptatouages. Op al die attributen komen naar keuze één, twee of drie sterren te staan. Het sympathieke van mijn systeem is dat u sterren krijgt tegen bijzonder lage kosten. Zie hier de tarieven:

Pretpakket één ster, één jaar geldig 400 euro.
Pretpakket twee sterren, één jaar geldig 600 euro.
Super pretpakket drie sterren, inclusief schouderepauletten,één jaar geldig 900 euro.
Indien u meerdere jaren tegelijk aanschaft, geniet u van een welverdiende korting die fors kan oplopen.

Zelfs uw vaste klanten zullen het geloven als ze het gevelschild en de sticker zien. Vandaar dat u uw prijzen met gemak met 10 tot 20 procent kunt verhogen. Met andere woorden is uw investering binnen een week terugbetaald. Veel goedkoper dan al dat gedoe met tafelzilver, kristal en porselein, vijverpompjes, levende garnalen en truffelolie waarbij je niet helemaal zeker weet of je sterren krijgt. Ja, ik denk dat mijn aanbieding de moeite waard is, een verrijking voor het culinaire landschap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten