donderdag 3 juni 2010

Een topdiner voor één euro

Weet u wat ik niet snap? Wanneer ik de recamespotjes op tv beschouw, ontdek ik dat ik héél goedkoop kan telefoneren, internetten en mobielen. Behalve als ik al een abonnement heb, want dan betaal ik de hoofdprijs. Drie maanden bellen en internetten voor één euro, voor mij is dat niet weggelegd, ik ben namelijk abonnee.
Stel voor dat hetzelfde in het restaurant zou gelden. Dat zou ik wel willen! Degene die voor de eerste keer binnenkomt, krijgt het proeverijtjesmenu helemaal voor niets, desnoods voor één euro. Een wijntje erbij? Rood, wit of rosé, het wordt u gratis aangeboden. Een aperitiefje, we zijn blij dat we u dat kunnen aanbieden. Koffie met een stevige oude armagnac? Dat wil de chef u kado doen. Misschien nog een taxi naar huis? De chauffeur stond toch al te wachten.
Maar als u een vaste klant bent, iemand die voor de jaaromzet zorgt, dan moet u betalen. U moet zelfs dubbel betalen omdat de anderen gratis worden bediend. Niet logisch zegt u? Waarom dat wèl bij de telefoonmaatschappijen? Ik wil voortaan elke avond ergens anders eten. Gratis uiteraard. Eventueel ben ik bereid om één euro te betalen. Vanavond kom ik naar u, zet het gratis aperitief maar alvast klaar. Maar daarna kom ik niet meer terug, ik heb nog andere gratis adresjes te doen.

2 opmerkingen:

  1. De harde realiteit.. Ik moest bij verlenging van mijn huidige abonnement (al ruim 7 jaar vaste klant) meer bij betalen voor mijn telefoon dan een nieuwe klant.. Volgens mij begrijpen ze het nog niet helemaal bij T-mobile.. maar dat zullen ze hopelijk merken als iedereen heel hard wegrent nadat zijn 2 jarig wurgcontract is verlopen voor de iPhone. En dan ook nog eens geen capaciteit op het netwerk.. inmiddels zou ik bijbetalen om weg te mogen ! Een topdiner voor 1 euro, ik zeg ja :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Nederland is doorgevoerd dat je je contract na een jaar op elk moment kunt opzeggen. Voorheen werd het telkens met een jaar verlengd. Nu gebruiken providers het trucje om telkens met nieuwe abonnementen te komen. Andere naampjes, oude wijn in nieuwe zakken. Sneller internet? Lagere telefoonkosten? Modernere telefoon? Ga maar een nieuw contract aan. Daar zit je dan namelijk wel weer een jaar aan vast. Doe je het niet dan betaal je na een paar jaar het veelvoud als je buren voor exact hetzelfde produkt.

    De vergelijking met restaurants is zo gek nog niet. Er zijn restaurants waar je een abonnement kun aanschaffen. Je krijgt dan korting of zelfs een gratis arrangement. Uiteraard dien je wel 12 restaurantbezoekjes vooruit te betalen en is restitutie niet mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen