woensdag 30 mei 2012

Aillet

Vorige week dacht ik hoogmoedig dat ik een nieuwe groente had uitgevonden en noemde die lookprei. Dit nadat ik een onvolgroeide knoflookplant uit de grond had getrokken. Hij leek op prei, maar had een totaal andere smaak. Gisteren attendeerde Ami Saisonnier Bas Holten van Château Les Merles (omgeving Bergerac) me op het feit dat deze groente helemaal niet nieuw is. In het Franse zuidwesten wordt de onvolgroeide knoflookplant AILLET genoemd en maakt er al eeuwen deel uit van de culinaire cultuur. Traditioneel wordt er met pinksteren een omelet mee gemaakt en ook dient de aillet als begeleider van gigot van jong lam. Ikzelf heb inmiddels de combinatie met asperges geprobeerd, er ontstond een smakenpallet dat ik nog niet kende. Boeiend, jong, subtiel. En dat komt goed uit. Tegen de tijd dat de asperge aan zijn laagste prijs staat, hebben we ons er al helemaal mee volgepropt. Dankzij de combinatie met aillet kunnen we de laatste aspergemaand (24 mei tot 24 juni) een nieuwe, ongekende impuls geven. Ik ben trouwens heel benieuwd naar de eerste ervaringen van Rungis. Deze AGF-leverancier heeft de aillet bij diverse chefs afgezet bij wijze van test.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten