De Belgische retailketen O'Cool gaat naar de rechtbank om uitstel van betaling aan te vragen. Ze wil zich beschermen tegen schuldeisers om een faillissement te voorkomen. Er zijn denk ik diverse lessen te leren uit dit geval, niet alleen voor retailers maar voor elke ondernemer.
O'Cool heeft zich gespecialiseerd in diepvries, de 120 winkels staan vol met diepvrieskisten en -kasten. Nu is het inderdaad zo dat de algemene omzet in diepvries gigantisch is gestegen, mede omdat de fabrikanten hun producten steeds beter maken en de industriƫle diepvriestechnieken en de distributie sterk zijn verbeterd. Maar is dat voldoende aanleiding om een keten van 120 winkels uit te bouwen? Voor elke supermarkt tot en met de Turkse nachtwinkel toe is het simpel om het diepvriesassortiment uit te bouwen. Je bestelt als winkelier gewoon een paar extra diepvrieskasten, punt aan de lijn. Als winkelier kun je kiezen. Wil ik generalist zijn? Dan open ik een gewone supermarkt. Wil ik specialist zijn? Dan moet ik er verdorie voor zorgen dat ik onderscheidend ben en niet iedereen mij vlotjes kan kopiƫren. Dat was de grote fout van O'Cool. Ze ging zich specialiseren in iets dat iedere boerenlul kan bieden. De directie zag kennelijk die valkuil niet. Als specialist moet je juist dingen doen die een ander niet zo maar kan. Bijvoorbeeld doordat je over een know how beschikt die anderen niet zo maar kunnen overnemen.
O'Cool maakte nog een andere fout. Toen ik enkele jaren geleden hun nieuwe hoofdkantoor in de buurt van Gent bezocht, vielen de ogen uit mijn kop. Pure megalomanie (grootheidswaanzin). De inkomhal was denk ik speciaal extra groot gebouwd om een meer dan tien meter groot kunstwerk ruimte te bieden. Voor de deur stond een hele batterij nieuwe Mini's, niet de goedkoopste autootjes. Hoogmoed komt voor de val. Als ondernemer moet je vooral bezig zijn met je core business, niet met zelfbevrediging. Dat doe je maar in je eigen tijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten