zondag 13 mei 2012

Weekendbollen



Enkele dagen geleden had ik het over de Belgische bakkers, u weet dat ik weinig lovende woorden had. Nu is kritiek geven altijd makkelijk, je hoeft maar iets te roepen. Bij kritiek hoort ook dat je een oplossing aandraagt. Sinds de komst van Albert Heyn in Brasschaat zien de plaatselijke bakkers hun omzet drastisch teruglopen. AH doet het dus beter dan de bakkers, voor mij was dat aanleiding om op onderzoek uit te gaan. Wat doen de Belgische bakkers verkeerd? Zou het misschien aan de recepturen liggen? Het ultieme recept voor brood, zo begreep ik van Bakkertje, bestaat uit vier grondstoffen: bloem of meel, water, zout en gist of desem. Als zowel AH als de warme bakkers dit recept hanteren, kunnen de verschillen toch niet zo groot zijn? Maar sinds vanochtend weet ik het! Albert Heyn heeft namelijk het recept voor zijn brood openbaar gemaakt en wel dat van de weekendbollen. Het blijkt dat de receptuur veel en veel gecompliceerder is dan ik had vermoed. De weekendbollen van AH bestaan uit: tarwebloem, water, bakkersgist, weipoeder, dextrose, tarwegluten, gejodeerd zout, sojabloem, plantaardige oliën, emulgator E482, tarwemoutmeel, natuurlijke aroma's, aroma's, melkeiwit, erwteneiwit en maltodextrine. Zeg nu eens eerlijk Belgische bakkers, dat hadden jullie niet gedacht. Let op de spitsvondige details in de receptuur. Er zitten zowel natuurlijke aroma's als aroma's in, héél knap! Volgens mij moet daar het ultieme geheim schuilen, in die aroma's. Of in de combinatie van E482 en erwten misschien. Dat is een kwestie van uitproberen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten