woensdag 9 mei 2012
Moord en brand
Albert Heyn heeft zich voorgenomen om België in sneltreinvaart vol supermarkten te zetten, de eerste filialen zijn al een groot succes. Daarmee gaat Appie vooral de concurrentie aan met Delhaize die ongeveer een zelfde kwaliteitsimago heeft. Iedereen kan op zijn vingers natellen dat AH de strijd zal winnen, bij je wekelijkse boodschappen kan je bij AH minstens 50 en misschien wel 100 euro besparen, het Nederlandse prijsniveau ligt stukken lager dan men in België gewend is. Delhaize reageert met een typische kruideniersmentaliteit. In niet aflatende radiospotjes kondigt deze grootgrutter aan dat ze de broodprijs met een dubbeltje heeft verlaagd. Dat moet dan indruk maken. In elk geval maakt het indruk op de Belgische bakkers die moord en brand schreeuwen. Met lede ogen zien ze gebeuren dat het broodmarktaandeel van het supermarktkanaal stijgt en stijgt en nu komt er alwéér een dubbeltje. Maar met dit moord en brand schreeuwen gaan de Belgische warme bakkers volledig voorbij aan de essentie van hun teloorgang. Ze weten namelijk niet wat brood is. Na bijna dertig jaar in België te hebben gewoond, heb ik nog steeds geen bakker ontdekt die gewoon smakelijk brood verkoopt. Terwijl dat helemaal niet moeilijk zou hoeven zijn, met bloem, gist, water en een snufje zout kom je een heel eind. Maar nee, in België is het allemaal kauwgom. Witte kauwgom, bruine kauwgom en vooral ook dure kauwgom. Eventueel uit de diepvries want dan kan je op je nest blijven liggen. Hoe ze het voor elkaar krijgen om en simpele maillard reactie te negeren is voer voor psychologen. Als je rotzooi verkoopt, nota bene tegen de hoofdprijs, moet je niet verbaasd zijn als een ander je rol overneemt. Moord en brand schreeuwen helpt dan niet, nadenken wel. Het wordt tijd dat de Belgische bakkers dat eens gaan doen: nadenken. Maar dat geldt evenzeer voor Delhaize.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten