woensdag 19 mei 2010

Overpeinzingen: gezond?


Steeds meer leveranciers van de gastronomie zie ik hun best doen om de gezondheidsaspecten van hun producten aan te prijzen. Het gaat dan over vitamines, mineralen, vetzuren, anti-oxydanten, cholesterol en meer van dat onsmakelijkheden. Volgens mij is dat helemaal overbodig, gezondheid hoeft in de gastronomie niet al te veel aandacht te krijgen. Wanneer we over gezondheid praten, hebben we het over voeding. En voeding is het enige waarvoor ik niet op restaurant ga. Ik ga niet naar een culinaire tempel om gevoed te worden, daar zijn genoeg andere plaatsen voor. Nee, ik wil gewoon genieten. Wanneer iemand gezond leeft en eet, dan kan het helemaal geen kwaad om af en toe eens stevig te zondigen. Zonden hebben we nodig om verder braaf te kunnen leven. Vraag maar aan de pastoor of de bisschop, hij zal het beamen. Wanneer ik in een restaurant worteltjes op mijn bord krijg, vraag ik me alleen af of ze de juiste cuisson hebben. Of die oranje dingen ook nog eens goed voor mijn ogen zijn, maakt me op dat moment niet uit. Na de maaltijd blijf ik gewoon doorzondigen, bijvoorbeeld met een pittige Irish coffee, gevolgd door een bel oude Armagnac. Want daar gaat het mij in een restaurant om: helemaal opgaan in de zondige poel van jolijt. Zo moet gastronomie zijn, een Sodom en Gomorra voor de smaakpapillen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten