zaterdag 15 mei 2010

Overpeinzingen: Hollandse asperges


Ongeveer 15 jaar geleden maakte ik herrie over het feit dat Sopexa overal in Nederland grote billboards liet verschijnen met daarop de tekst "Elzasser wijn met Hollandse asperges". Hoe haalden de Fransozen dat in hun kop! Ze begrepen aanvankelijk niet wat ik bedoelde, dus legde ik hen mijn grieven uit.
Hoewel "Hup Holland Hup" anders doet vermoeden, is het woord "Holland" bepaald geen synoniem voor "Nederland". Een Hollander is ook geen Nederlander. Holland is de naam van de twee provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. De inwoners daarvan mogen zich Hollander noemen en asperges die daar geteeld worden eveneens. Nu kan ik me voorstellen dat er in Holland enkele verdwaalde hectares zijn waar men asperges teelt, dé Nederlandse asperge komt uit Limburg en Brabant. Daarnaast zijn er nog enkele lokaties te vinden, van Texel tot de Flevopolder en van Drenthe tot de Hondsrug. Maar die spelen qua volume geen enkele rol. Praten we in Nederland over asperges dan komen die uit het zuiden, waar 92% van de groente wordt geteeld. Nu kom ik op een punt waar het schoentje wringt. Zelf ben ik in Brabant geboren en ben daar trots op, ik ben d'r gruts op, zoals ze bij ons zeggen. Hierin sta ik niet alleen. Vrijwel alle Brabanders voelen zich graag Brabander. Dat geldt evenzeer voor de Limburgers, de Friezen, de Zeeuwen, enzovoort. We zijn geen Hollanders, we zijn Brabanders, Limburgers, Friezen, Zeeuwen, noem maar op, en gezamenlijk zijn we Nederlanders. Je gaat ook niet alle Fransen Bretoen noemen en ook zal een Vlaming het niet plezant vinden wanneer hij Waal wordt genoemd. Waarom worden de mensen en asperges uit Nederland dan als "Hollands" betiteld?
Sopexa begreep het, vooral na mijn voorbeeld van alle Fransen die je Bretoenen gaat noemen. Alleen het idee al vervulde hen met afschuw. De billboards werden uit het straatbeeld verwijderd. Was daarmee de oorlog gewonnen? Welnee.
Elk jaar opnieuw wanneer het lente wordt, komen ze in allerlei publicaties en reclames weer tevoorschijn: Hollandse asperges. Mijn broek zakt er van af. Zelfs de internetsite www.asperge.nl en het overigens respectabele vakblad AGF doen aan die onzin mee. Het enige waar ik accoord mee kan gaan is asperges met Hollandse saus (Hollandaise). Krijgen de Hollanders toch nog een toegift van mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten