maandag 31 mei 2010

De slimme kersenboom


Zoals ik als eerder meldde, ben ik de laatste tijd, ter voorbereiding op een groot artikel in Saisonnier, veel met kersen bezig geweest. Wat u in het artikel niet zult lezen en wat ik alleen aan mijn blogvrienden toevertrouw, is de slimmigheid van de kersenboom. Wanneer je heel goed naar de boom kijkt, zie je rode puntjes. Die smaken mierenzoet. Het blijkt dat de boom die "honingklieren" op strategische plaatsen aanmaakt om mieren te lokken. De mieren zijn dol op de rode puntjes. Maar om er te komen, moeten ze de gebieden passeren waar de kans op bladluis het grootst is. Knap hè, die natuur. Ik maakte er met de macro-lens bijgaande foto van.

1 opmerking:

  1. Mooi hè? Zo herkend een veredelaar aan de meeldraden in de bloem met welk ras hij te maken heeft. Han Fleuren vriend van Cerisa

    BeantwoordenVerwijderen