donderdag 7 oktober 2010

Het nieuwe slachten

Het is naar mijn weten nog niet gebeurd, maar ik wil op mijn manier mijn steentje bijdragen aan het gevecht tegen de opwarming van de aarde. Die opwarming wordt, zoals we allemaal weten, deels veroorzaakt door koelinstallaties. Als je een varken of koe slacht, moeten die beesten in de koeling worden gehangen in afwachting van de verkoop. Mensen, dat kan ook anders! Ik heb het hier over amputatie. Stelt u zich eens voor dat de hammenfabrikant verse hammen wil, maar de stoofvleesfabrikant, die de nek en de borst wil, nog op zijn oude voorraden zit. Op zo'n moment nog wordt het dier tegenwoordig geslacht, krijgt de hammenfabrikant zijn spul en wordt de rest in de koeling gehangen, in afwachting van nadere bestellingen.
Maar stelt u zich het anders voor. Op het moment dat de hammenfabrikant hammen nodig heeft, wordt het achterwerk van het dier door chirgurgen geamputeerd. De hammen zijn voor consumptie geschikt terwijl het dier gewoon verder leeft. Heerlijk moet dat zijn voor het milieu. Het dier houdt zijn/haar overige ledematen op een leefbare basistemperatuur van 37°C, dus koelingen zijn totaal overbodig. Pas op het moment dat de stoofvleesfabrikant een kik geeft, treedt de volgende stap in werking. Verder amputeren dus. Nu het in allerlei ziekenhuizen slecht gaat, terwijl we weten dat sommige chirurgen zich als slachters gedragen, kan een geheel nieuwe markt ontstaan. Op de hammen van geamputeerde beesten kan een extra logo worden geplakt: goed voor het broeikaseffect. De supermarkt kan gewetensvol verkopen, het dier heeft nauwelijks pijn omdat zijn achterste in een comfortabel karretje (soort diereninvalidewagentje) plaats neemt, de koelingen hoeven veel minder te werken en de stoofvleesfabrikant krijgt zijn vlees kerser dan kersvers aangeleverd. Iedereen tevreden. Een heil voor de aarde dus. Ja, ik denk dat we moeten gaan amputeren. Waarom deden we dat niet al eerder?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten