zaterdag 16 oktober 2010

Ik besefte niet dat ik in drie happen...

Het was al jàren geleden dat ik op een trein stapte, vorige week was het weer zover. Van Roosendaal naar Amsterdam. Hoewel ik eerste klas reisde, moest ik schrikken van de staat waarin de tegenwoordige treinen zich bevinden. Een smerige rotzooi. Enfin, het was alweer een paar uurtjes dat ik niet gegeten had, dus kocht ik op het station een broodje, een witte punt met plakjes scharrelei. Gewoon een broodje en een eitje plus een klein zakje mayonaise ingesloten, simpel toch? Nee, allesbehalve simpel. Op de achterzijde van de verpakking zag ik een ingrediëntenwaslijst zoals ik die nog bijna nooit had gezien. "Weet wat je eet" ging hier wel héél ver, om bang van te worden.

Ingrediënten: 56% witte punt (tarwebloem, water, gist, gejodeerd zout, dextrose, lactose, tarwezetmeel, tarwegluten, melkeiwit, gedeeltelijk geharde plantaardige oliën en vetten, sojabloem, emulgatoren E472e, E482, terwemoutbloem), 38% scharrelei, plantaardige margarine (plantaardige oliën en vetten, water, wei, zout, emulgator E471, voedingszuur (citroenzuur), conserveermiddel E220, aroma, kleurstof caroteen, vitamine A en D), Fritessaus: water, plantaardige olie, tarwezetmeel, azijn, suiker, glucose - fructosestroop, mosterd (water, mosterdzaad, azijn, specerijen), zout, gemodificeerd maïszetmeel, citroensap, verdikkingsmiddel guarpitmeel, droge melkbestanddelen, voedingszuren melkzuur en citroenzuur, conserveermiddel E202, zoetstof acesulfaam - k.aspartaam (bevat een bron van fenyalanine), antioxydant E385, kruiden, aroma, kleurstof caroteen), zout, peper. Gemaakt in een bedrijf waar ook pinda's en noten worden verwerkt.

In totaal 89 gram, drie happen dus. Nooit geweten of nooit beseft dat je in drie happen zóveel diversiteiten naar binnen kunt werken...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten