woensdag 8 augustus 2012

Gastronomisch water? Van de ratten besnuffeld

Waarom de supermarkten boordevol mineraalwaters liggen, in Frankrijk wel twintig meter schapruimte en in België twaalf, is mij volkomen onduidelijk. Elke week zeulen de mensen halve boodschappenkarren met plastic flessen naar huis. Voordat dat gebeurt hebben de flessen al een gigantisch traject afgelegd. Treinen, boten, vrachtwagens, vol met onnozel water waar de vissen in neuken, gaan allemaal de wereld rond. Ik vind dat stupide, van de knotsen, van de ratten besnuffeld. Vrijwel het enige verschil tussen kraanwater en flessenwater is marketing. De waterpompers/flessenvullers doen er alles aan om ons te overtuigen van een specifieke eigenschap. Het ene watermerk beweert goed voor de gezondheid te zijn, de andere fabrikant zet doodleuk "nul calorieën" op zijn etiket. Wil de fabrikant een "gastronomisch water" dan worden er wat sommeliers opgepiept om een lulverhaal te houden, tot en met foodpairing toe. En wij geloven die apekolder?
Zelf hebben wij het flessenwater thuis helemaal verbannen. De oplossing was simpel, gewoon een fliterschenkkan van Brita en je hebt thuis het lekkerste water dat je kunt wensen. Ook op ons kantoor ga ik de flessen verbannen, je kunt je huiswater heel eenvoudig van bubbeltjes voorzien. Alleen op beurzen zullen we de flessen behouden uit praktisch oogpunt. Stel dat iedereen zo'n schenkkan van Brita (of een meer gesofisticeerd systeempje) in huis zou halen, dan zouden we Moeder Aarde een groot plezier doen.
De waterboys proberen het tegenovergestelde te bereiken. Met behulp van KHN zijn ze een campagne gestart om kleine flesjes te promoten. Weg met de grote flessen, daar verdienen ze te weinig aan. Wie gaat het winnen? De waterboeren of het gezond verstand?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten