donderdag 15 oktober 2009

EFFF 2010


Een zoete Sainte-Croix-du-Mont en bitterballen, wellicht was het niet de brijantste wijn/spijs combinatie die ik ooit degusteerde. Geeft niets, het was gezellig en ook dàt is wat waard. Met Erik, de nieuwe beursmanager van de European Fine Food Fair, ben ik bezig gegaan om onze beursdeelname in januari 2010 gestalte te geven. Zoals ik al eerder meldde, gaan we het concept van onze deelname drastisch veranderen. De jam sessions van weleer, waarbij soms wel 60 chefs tegelijkertijd in de keuken stonden, willen we nu verruilen voor een flisend demo-programma. Hiervoor zullen we twee aparte keukens gaan bouwen, links en rechts van de chef's table. Onze jongens zijn druk in de weer om klinkende namen naar Maastricht te halen. Wat zou het bijvoorbeeld mooi zijn om demo's te zien van de Scandinavische top-100 chefs.
Alles zal draaien rond minimaal 12 varkenskoppen die Livar ons beloofd heeft. Wat kunnen ultra klassieke tot ultra hippe chefs daarmee? Met de volledige geconfijte varkenskop en de kroepoek van varkensoor van Magnus Ek als enkele van de boegbeelden... Maar ook met topchefs uit andere landen. Niet alleen het varken, ook het "vijfde kwartier" van andere dieren zoals kalf zullen aan bod komen.
In de andere keuken zal het volledig om de zoete kant draaien. Ook daarvoor proberen we de nodige boegbeelden te recruteren. De zoete keuken krijgt "het varken" als opdracht mee, ik ben benieuwd wat men daarvan gaat maken.
De beurs EFFF zelf vernieuwt zich eveneens. De onzalige ingang van vorig jaar, waarvoor je door de BBB moest lopen, wordt verruild voor een geheel eigen ingang. Op de beursvloer zelf zult u veel minder hardware tegen komen, de EFFF wil weer terug naar de basis, met ooie grondstoffen als speerpunt. Het belooft allemaal heftig te worden. Bij deze heb ik dus ook de vele geruchten gepareerd als zou Saisonnier niet meer aan de EFFF deelnemen. Integendeel zou ik zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten