vrijdag 30 oktober 2009

SCHOENEN


Ik weet niet of u het wel eens doet. Ik wel. Naar schoenen kijken. En dan heb ik het in dit kader niet over pumps met strakke naaldhakken, want daar kijken we als gezonde jongens en meisjes altijd al naar. Nee, ik bedoel de schoenen van koks als ze op het podium staan in afwachting van de prijsuitreiking van een belangrijke wedstrijd. A succesfull man has shiny shoes zeggen de Amerikanen en ze hebben gelijk. Het viel me al vaker op dat de winnaar de enige van de kandidaten was die fatsoenlijk en onderhouden schoeisel droeg. Hoe kan het ook anders. Hoe kan een kok de Gouden Koksmuts of een andere prestigieuse prijs winnen als hij met groezelige tennissloffen het podium durft te betreden. Schoenen zeggen iets over iemands instelling en voorbereiding. Degene die pantoffels aantrekt voor een gelegenheid die zijn leven kan beïnvloeden, die is verkeerd bezig. Of verkeerd opgevoed of verkeerd opgeleid. Een coureur die zich niet soigneert, zal zelfs nooit een kermiskoers winnen, hoe hard hij ook fietst.
Nu is de jonge generatie anders opgevoed en opgeleid als ik. Enerzijds gelukkig maar, want bij ons was het ook niet alles rozengeur en maneschijn. Anderzijds gaat het tegenwoordig wel een beetje àl te gemakkelijk. Leermeesters, zorg ervoor dat uw pupillen kunnen koken. Vanzelfsprekend. Maar leer ze ook dat een echte ambachtsman zich zodanig verzorgt dat hij zelfrespect uitstraalt. Dat begint inderdaad met gepoetste schoenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten