dinsdag 6 december 2011

Aspergeseizoen 31 maart - 24 juni

Vanmiddag was Will Teeuwen bij ons, zeg maar gerust Mister Asperge. Hij is niet alleen één der grootste aspergetelers van de lage landen, ook werkt hij zelf aan de zaadveredeling en is daar in vakkringen beroemd om. Zijn topasperge Superior Queen kennen we inmiddels allemaal. Dit was voor mij de gelegenheid bij uitstek om een prammende vraag te stellen. Van het aspergeseizoen weten we dat het stopt op 24 juni, de feestdag van Sint Janneke. Maar wanneer begint het seizoen nu eigenlijk? Nu de telers steeds maar verder gaan en zelfs al asperges verbouwen in kassen, wordt het er niet duidelijker op. Bovendien wordt het seizoensbegin gevoelsmatig gekoppeld aan pasen, maar ja, het kan vroeg pasen zijn en het kan laat pasen zijn, dat verschilt elk jaar. Will teelt alleen asperges op de volle grond, zoals het moet. Zijn antwoord:

Het aspergeseizoen begint op 31 maart.
We weten dus voortaan waar we ons aan moeten houden.

Verder kwam ik vandaag gigantisch veel achtergronden over de aspergeteelt te weten. Maar dat houd ik nog even voor me, ik ben een heer van stand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten