donderdag 22 december 2011

Reactie op Vogel

Zojuist ontving ik een reactie die ik niet wil publiceren omdat ik die beledigend vind. Maar wel pak ik er enkele elementen uit. Waarom, zo vraagt de reactor zich af, heb ik Wynand Vogel zo hoog zitten? Dat zal wel te maken hebben met het feit dat ik al héél lang in het culinaire wereldje meedraai, vanaf het moment dat menig vakgenoot nog in papa's verrekijker zat of in pampers rondkroop. Al enkele tientallen jaren geleden was Vogel degene die àlle denkbare nationale en internationale wedstrijden won. Hij gaf het virus aan onnoemelijk veel mensen door, motiveerde hen en ondersteunde hen. Daarmee heeft Vogel veel en veel meer aan het vakgebied bijgedragen dan gemiddeld. Zijn kennis van technieken is legendarisch, een lichtpunt in deze tijd van vakverloedering. Ja, is de kritiek, hij had geen sterren. Nou en? Inderdaad denkt de jeugd alleen maar in termen van sterren, alsof daar het vakgebied op zou zijn gebouwd. Al dan niet sterren hebben, voor mij zegt dat niet het minste. Er zijn diverse chefs zonder sterren die bij mij in het allerbovenste laatje zitten, er zijn er met sterren die voor mij geen enkele waarde hebben. Nog zo'n puntje van de reactor: onder Vogel zou de oplage van Lekker drastisch zijn teruggelopen. Of dat waar is, weet ik niet, begrijpelijk zou het echter wel zijn. Alle gidsen lopen hevig terug, inclusief Michelin. Het is maar de vraag of die papieren versies nog toekomst hebben. Dit vanwege de rol die internet voortaan speelt. Wil je tegenwoordig honderd actuele recencies, op internet kan je ze vinden. Een jaargids loopt wat dat betreft erg achter de feiten aan. Als je dan (zoals de reactor) de terugloop van de oplage rechtstreeks koppelt aan een hoofdinspecteur, dan ben je volgens mij ter kwader trouw. Dan zal er wel ergens een frustratietje zitten. Het is dan beter om bij een zielenknijper op de sofa te gaan liggen of om eens flink uit te huilen bij mama op schoot. Laatste punt dan. De reactor oppert dat ik Vogel wel een hand boven het hoofd moét houden in verband met het boek. Welnu, grote onzin. Ik kan u vertellen dat ik mijn schrijverij helemaal gratis doe. Deels uit vriendschap, deels omdat ik besef dat de biografie een zeldzaam tijdsbeeld kan geven van de basis en de opgang van de Nederlandse gastronomie. Ik kon even goed op een terrasje gaan zitten. Dat Vogel een figuur is die duidelijke voor- en tegenstanders oproept, zwart-wit in plaats van grijs, dat kan ik van een oud-commando begrijpen. Zet echter je eigen frustraties aan de kant in plaats van vuil te spuwen.

1 opmerking:

  1. Volkomen gelijk Norbert.
    Ik zou deze reactor een kerstcadeau willen geven.
    Een boek van Paul Van Craenenbroeck.
    De magie achter de Michelinster te koop bij rainbow.nl
    Intussen is wat deze man verteld verslechterd en de situatie uit de hand aan het lopen.
    De nieuwe man erachter komt uit het leger ,voelt zich generaal.
    Maar weet niet wat een restaurateur denkt of voelt.
    Hij heeft er geen enkele band mee.
    Men kan de wereld niet veranderen,alleen de tijd zal raad brengen.
    P.s koop de groene pakketjes van Norbert ,ze zijn goedkoper

    BeantwoordenVerwijderen