donderdag 22 december 2011

De nieuwe hoofdinspecteur van Lekker

Toen ik gisterenavond twitterde over de opvolging van Wynand Vogel, leek ik de wereld over me heen te krijgen. Vogel stopt per 1 januari als hoofdinspecteur van de Lekker gids en er is nog geen opvolger gevonden. Wie heeft er maar één procent van zijn kennis in huis, zo vroeg ik me af. Tsja, dat moet je niet tegen koks zeggen want die denken allemaal dat ze nog meer kennis in huis hebben dan tien Vogels tegelijkertijd.
De opvolging van Wynand houdt me best wel bezig, louter omdat de gastronomie me bezig houdt. Lekker is nu eenmaal de enige betrouwbare informatieve gids en dat is wel eens anders geweest. Ik herinner me nog hoe de gids in vroeger tijden sarcastisch of zelfs beledigend was, zodanig dat de chefs (onder leiding van John Sistermans) met een heuse boycot begonnen. Met de komst van Vogel keerde de rust terug en werd Lekker een serieuze vraagbaak. Maar wat na 1 januari?
Uiteraard lopen er wel degelijk mensen rond met voldoende bagage, echter, die lopen niet vrij rond, voldoende bagage is vaak gekoppeld aan succes. Gisteren kwamen enkele suggesties langsgetwitterd. Zo viel de naam van Cees Helder. Maar dat kan geen oplossing zijn. Ten eerste is Helder daar een véél te grote meneer voor, ten tweede heeft hij de geschikte leeftijd niet. Ook de naam van Wouter Klootwijk viel. Leuk bedacht, ik denk echter niet dat een succesvol tv figuur een baantje bij een uitgeverij ambieert. Daar komt bij dat Klootwijk geen culinair vakman is, volgens Wiki is hij journalist en kinderboekenschrijver. Een hoofdinspecteur moet echt wel àlle ins en outs van de gastronomie kennen.
Wie zal het worden? Iemand tussen de veertig en vijftig jaar oud, met een cv dat geen twijfels oproept, met voldoende maturiteit, met een natuurlijke afstand. Daar komt nog bij dat werken binnen een grote uitgeverij heel triviaal is. Enerzijds wordt veel initiatief van je verwacht, anderzijds word je geacht om de soms wisselende ideeën van de directie strikt te volgen. Daar moet je maar voor geboren zijn. Het zal nog een hele kluif worden. Voelt u zich geschikt? Neem dan gewoon contact op met de uitgever.

A propos, Wynand Vogel kondigde deze week aan dat in de loop van volgend jaar zijn autobiografie zal verschijnen. Ik kan u een geheimpje verklappen. Wynand en ik zijn samen aan de voorbereidingen van dat boek bezig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten