maandag 5 december 2011

Twee verschillende werelden

Een trouwe lezer van mijn blog en boeken mailde mij met een vraag. Hoe kan het dat ik standpunten inneem die niet altijd dezelfde zijn als die in Saisonnier worden uitgebeeld en verwoord?
Mijn blog en boeken zijn puur persoonlijk. Het zijn gedachtenkronkels die spontaan bij me opkomen en ik spontaan met u deel. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, een eigen mening mogen we allemaal hebben. Nogmaals, het is strikt persoonlijk allemaal.
Iets anders is Saisonnier. Hoewel ik er formeel de uitgever van ben, wordt het gemaakt door een team. Dit team bestaat uit onze redacteuren en fotografen, onze Amis Saisonnier, onze adviesraad, onze dames op kantoor, ... Het is een samenspel waarin persoonlijke overwegingen geen rol spelen. Behalve dan de persoonlijke columns. Plus de basisfilosofie die ik zestien jaar geleden als een intern wetboek op papier zette: seizoensgebonden, respect voor de eigen regio, eerlijk koken zonder rotzooi.
Een eigen column heb ik in Saisonnier niet meer. Die heb ik afgeschaft omdat het tijd werd voor een frisse wind, een nieuwe generatie. De leiding van de redactie ligt tegenwoordig voor de volle honderd procent bij Joost, wat dat betreft heb ik een grote stap terug gedaan. Zelfs ben ik niet meer aanwezig bij redactievergaderingen om de inhoud te bespreken. Het enige wat ik "op de werkvloer" nog doe, is de eindredactie. Daarnaast houd ik me uiteraard beschikbaar als invaller-fotograaf en invaller-redacteur.
Geen echte invloed op de redactie meer, zelfs geen eigen column, maar ik moet wel mijn ei kwijt. Dat doe ik dus dagelijks op deze plaats. Maar vergelijk mij niet met Saisonnier en vergelijk het magazine niet met mij, het zijn twee verschillende werelden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten