woensdag 14 december 2011

Vieze verhaaltjes


Als we in ons kroegje Chez Norbert 's avonds nog even napraten, komen er af en toe wel eens vieze verhalen naar boven. Smerige verhalen zelfs, dat gebeurt in elke kroeg. Iedereen probeert de ander te overtreffen in zelf meegemaakte geschiedenissen, om kippevel van te krijgen. Als er zoals eergisteren ooit zo'n zeldzaam moment is, ben ik haantje de voorste. U weet dat ik in de zeventiger jaren van de vorige eeuw keurmeester bij de Keuringsdienst van Waren was, met als standplaats 's-Hertogenbosch. Vanuit een oud patriciërshuis aan de Oude Dieze werden door opperkeurmeester Elbers zo'n twintig keurmeesters elke ochtend in richting hun eigen rayon gestuurd, ergens in Brabant. Mijn rayon bestond onder andere uit het gebied tussen Waalwijk en Raamsdonk. Ergens langs de weg was een café dat bekend stond om zijn huisgemaakte huzarensalade en kroketten, vooral vertegenwoordigers en handelsreizigers genoten daar tussen de middag van. Van haccp-etiketten had de wereld nog nooit gehoord, de lekkernijen werden bereid in de woonkeuken achter het café. De mensen hadden in hun hele gebouw slechts één waterkraan en dat was een heel oud aanrecht in de keuken. Toen ik voor het eerst in die keuken op inspectie ging, bekeek ik dat aanrecht eens aandachtig. In de gootsteen stonden een emmer met salade en een schaal met paneermeel. Naast die koksgereedschappen lag een grauw washandje waarop vage rode sporen aanwezig waren. Slachtte de cafébaas misschien zelf en waren dit restanten? Nee, hij had een doodsimpele verklaring. Zijn twee tienerdochters hadden af en toe hun periodes, zo legde hij uit, en een douche of badkamer hadden ze niet. "Die meiden moeten toch fris naar school kunnen gaan."
Zo kan ik vele tientallen anecdotes vertellen. Ik weet het, inmiddels is het alweer vijfendertig jaar geleden, de wereld is veranderd. Maar voor zover ik weet, gingen de klanten niet dood aan dit soort praktijken. En trouwens, destijds hoorde de dood nog bij het leven. Alleen de mayonaise kon plotseling zuur worden en dat vonden de klanten niet zo leuk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten