zondag 10 april 2011

Scharnierpunt

Vrijdagavond was ik in De Kromme Watergang, een interview met de visser voor Edwin's nieuwe boek. Maar ook raakten chef Edwin Vinke en ik in een diepgaand gesprek, dat we zaterdagochtend bij de koffie verderzetten. Details kan ik u nog niet geven, dat is aan Ami Saisonnier Edwin. Maar binnenkort zult u in De Kromme Watergang een andere keuken aantreffen, spectaculair op een manier die u niet verwacht.
De aanleiding voor onze discussie was mijn stelling dat de gastronomie zich momenteel op een scharnierpunt bevindt. Vergeet al die flauwekul van de laatste jaren, vergeet de dooiertjes, vijverpompjes en Adriá poedertjes. Daar kunt u als chef geen furore meer mee maken, want inmiddels zijn de eetcafeetjes er al mee bezig. Het is tijd voor verandering! Heel wat jonge chefs zullen door de mand vallen omdat ze de basis missen. In de michelingids zal het een slagveld worden. Maar de chefs die de basis wél kennen, zullen extra in de kijker staan.
Edwin Vinke gaat het scharniermoment gebruiken door het roer om te gooien. We bespraken verbluffende ideeën, ze kwamen tijdens onze brainstorm spontaan naar boven. Ik kan nauwelijks het geduld opbrengen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten