vrijdag 1 april 2011

Zelf olijfolie maken

In Nederland is een dorpssmid die zijn eigen oliepers heeft uitgevonden. Hiermee kun je alle mogelijke noten, zaden en andere vetrijke spullen persen. Ik zag het ding op tv bij "De Wilde Keuken" en uiteraard heb ik er al een paar besteld. Dat is alweer een tijdje geleden en ze zijn nog niet gearriveerd, kennelijk heeft de kleine smid het razend druk gekregen en kan hij de orders niet volgen.

Plots schoot me te binnen dat ik al een oliepers had, een hele oude, gekocht op een Zuid-Franse rommelmarkt. Het is een ding van gietijzer dat een beetje op een wafelijzer lijkt. Je zet het op de kachel zodat het opwarmt en legt er halve olijven in. Even later komt olijfolie uit het tuitje lopen. Er is dus niet bepaald sprake van een koude persing. Het ligt denk ik voor de hand dat je hier ook een modern tefal tosti-ijzer voor kunt gebruiken. Misschien kan ook het resultaat van een warme persing interessant zijn, misschien ook niet. In elk geval is het authentiek. Ik wacht nog even op de bestelde koude pers en ga dan proeven met beide methodes doen. Als ik zover ben, houd ik u op de hoogte.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten