vrijdag 30 april 2010

Een vriend geridderd


Henny Swinkels, een der directeuren van de Vandrie Group, werd gisteren koninklijk onderscheiden, nota bene als officier. De versierselen werden hem plotseling opgespeld door de minister van landbouw. Wij wisten het natuurlijk allemaal al en stonden hem met minstens duizend man op te wachten op Slot Zeist. Ik ken Henny al mee dan 25 jaar en altijd waren we echte vienden. Ooit hebben we een wedstrijd biefstuk eten gehouden, die ik overigens won. Ook kan ik me herinneren hoe hij zo'n 20 jaar geleden op het huwelijksfeest van Carine en mij verscheen: hij was de weg kwijgeraakt en liet zich begeleiden door een politiewagen met blauwe zwaailichten. Een jaar of 18 geleden begonnen wij tweeën met een revolutionair project: we ontwikkelden Friander, een vlees dat het midden houdt tussen kalf en rund. Dat was in de tijd dat ik als organisatieadviseur verbonden was aan de boerencoöperatieve sector. Friander is nog steeds een succes, we hebben het destijds goed gedaan. Friander was het boegbeeld van een nieuw denken binnen de kalversector, met veel aandcht voor het levensgeluk van de dieren. Toen CV Sloten werd verkocht aan de Vandrie Group en Henny mee moest, was hij in alle staten. De Vandrie Group was immers altijd de aartsvijand geweest. Maar al gauw begreep hij dat Vandrie ook gewone mensen zijn met een groot hart voor de kalversector. Henny ontwikkelde zich binnen de Vandrie Group snel en werd directeur corporate affairs. Zeg maar de minister van buitenlandse zaken. Geen kleine functie, want Vandrie is veruit de grootste kalfsvleesproducent ter wereld, met bedrijven wereldwijd. Kijk, dat is nou zo mooi aan vrienden. Parallel aan je eigen leven ontwikkelen ze zich op hun eigen manier. Je hebt misschien niet zoveel tijd meer voor elkaar, maar de tijd die je hebt, is dan ook quality time. Ik ben trots op Henny, trots op mijn vriend.
Wat moest ik gisteren als kado meenemen? Ik bsloot het symbolisch te houden. Vorige week maakte ik een foto in de Périgord van een moestuintje. De tomatenplanten waren beschermd door hergebruikte verpakkingen van Sobeval, de Franse tak van de Vandrie Group. Tot zover is Henny geraakt: zelfs tuinders maken langs de weg reclame voor hem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten