woensdag 9 februari 2011

De 30-70 regel

De laatste uren van de laatste dag, hoewel supergezellig, zijn ook superzwaar. Reken maar uit, vier beurzen in vier weken. Amsterdam, Lyon, Maastricht, Assen. Vanavond, vannacht en morgen doorwerken om de keuken te poetsen, af te breken en te transporteren naar Schilde. Gekkenwerk.
Maar nu mijn dagelijkse overpeinzing. Tijdens mijn zware legeropleiding destijds leerde ik van de blaffende sergeant een belangrijke levensles. Wanneer je er helemaal door zit, niet verder kunt en totaal bent uitgeput, heb je slechts 30% van je energie verbruikt. De rest ligt nog in reserve. Marathonlopers weten wat ik bedoel. Een kwartiertje na de finish willen ze alweer lopen. De uitputting zit namelijk tussen de oortjes. Stel dat het hier in Assen nog twee dagen langer zou duren, we zouden veel fitter zijn. En dat is de boodschap die ik u vandaag wil meegeven: Besef, de volgende keer dat u uitgeput bent, dat u nog 70% in reserve hebt. Zodra u dat tussen u oortjes begrijpt, kunt u weer helemaal verder. Succes ermee.

1 opmerking: