vrijdag 18 februari 2011

Digitale magazines

De digitale media zijn in opkomst en ook onze uitgeverij ruikt aan het fenomeen. We zijn betrokken bij de redactie van Food Inspiration Magazine en op de achtergrond zijn we bezig met verkenningen rond de toepasbaarheid van verschillende technologieën. Je kunt nu eenmaal moeilijk stil blijven staan waar anderen bewegen.
Sommigen denken dat met de komst van de digitale mogelijkheden de papieren uitgevers onder druk zullen komen staan. Ik ben het daar absoluut niet mee eens, althans niet wat onze tak van sport aangaat. Eerder zullen de uitgevers van dag- en weekbladen zich zorgen moeten maken. Hoe groter de nieuwswaarde van een medium is, hoe minder behoefte er aan papier bestaat. Kijk ik naar mezelf en naar mensen uit mijn omgeving dan is de ochtendkrant al zo goed als verdwenen. Wie wil er wachten op het ochtendnieuws dat al geen nieuws meer is? Via internet zijn we online met alle uithoeken van de wereld verbonden. Stort er ergens in India een bus in het ravijn dan weten we dat binnen 6 minuten. Ook voor weekbladen geldt steeds meer dat de papieren actualiteit op het moment van uitgifte geen actualiteit meer is.
Maar uitgaves als Saisonnier of P&D, dat is een heel ander verhaal. Onze magazines willen geen enkele nieuwswaarde brengen, ze komen slechts 4 keer per jaar uit. Ze hebben een totaal andere functie dan dag-, week- of zelfs maandbladen. Dat blijkt ook aan de tijd die de lezers eraan besteden. Uit een lezersonderzoek bleek dat Saisonnier gemiddeld langer dan een uur gelezen wordt. Het blad wordt na het lezen niet weggegooid maar bewaard. Telkens opnieuw kun je ernaar terug grijpen. Resultaat is dat voor de meest zeldzame Saisonnier uitgaves enkele honderden euro's wordt geboden.
Wat wij vooral willen bieden, is hoogkwalitatieve lezerswaarde die tijd van lezen vraagt. Een digitaal magazine, hoe mooi en degelijk het ook gemaakt is, blijkt een zeer vluchtig iets. Je bent er als lezer / kijker geen uren mee bezig, maar minuten of secondes. Zelden zul je een digitaal magazine voor een tweede keer openen. De funkties van digitaal en papier zijn totaal anders.
Een uitgever moet ook aan zijn adverteerders denken, ze vormen een belangrijke inkomstenbron. Ook wat dat betrteft ben ik absoluut niet bang om de concurrentie met digitale magazines aan te gaan. Een adverteerder heeft veel meer aan onze lange aandachtstijd dan aan vluchtigheid.
Het enige nadeel dat ik als papieren uitgever altijd zal blijven hebben, is dat onze uitgaves een lange en dure weg te gaan hebben voordat ze bij u op de deurmat liggen. Drukken, inbinden, verpakken, etiketteren, dat kost allemaal een vermogen. En dan niet te vergeten de portokosten die in ons geval (650 tot 750 gram) gigantisch zijn. Maar tegenover die nadelen staan prachtige voordelen, dus is het goed zo.

1 opmerking:

  1. Goedemiddag!

    Heb wederom met plezier de bovenstaande overpeinzing gelezen, maar wil hierover graag het volgende kwijt:
    Terecht wordt aangegeven ´´ Je kunt nu eenmaal moeilijk stil blijven staan waar anderen bewegen´´ en verbaas me er dan ook over dat u nog steeds van mening bent dat Saisonnier zal overleven doordat het als ´bewaarmagazine´ wordt gezien. Denk zelf namelijk van niet….

    Heb onlangs mijn P&D abonnement opgezegd na 20 exemplaren te hebben ontvangen en gelezen. Heb uw collega schriftelijk aangegeven graag weer abonnee te worden indien het magazine digitaal verschijnt. Saisonnier blijf ik vooralsnog trouw, alhoewel ik vind dat dit meer en meer opschuift naar een (veredelde doch zeer fraai vormgegeven en uitgevoerde!) reclamecourant .

    Er liggen legio mogelijkheden in het verschiet, kijk inderdaad naar uw collega van FoodInspirations hoe het zou kunnen. Echter zou ik ( en ik denk velen met mij) bijvoorbeeld een digitale versie plus het jaarlijkse P&D of Saisonnier boek zonder reclame voor een bedrag ´x´ graag jaarlijks afnemen.

    Wij leven momenteel in een overgangsperiode, maar de nieuwe generatie zal echt voor digitaal gaan en zeker verkiezen boven een zwaar ingebonden analoog magazine. Heb geen beschikking over cijfers, maar ben zelf een fan van de GoodFood en Gourmet, Wine &Food etc etc uitgaven op mijn Ipad ( Foodinspirations werkt niet op Apple) die ik veelvuldig raadpleeg en niet vluchtig even lees, zoals u stelt……. Kortom kansen te over!!

    De tijd zal het leren, maar zou graag de digitale Saisonnier verwelkomen, eerder gisteren dan vandaag !


    Met vriendelijke groet,


    W. van Beek

    BeantwoordenVerwijderen