dinsdag 22 februari 2011

Een oude vriend

Vandaag ben ik op bezoek geweest bij mijn oude vriend Toon Rumphorst. Naast een der molens van de Zaanse Schans heeft hij zijn nieuwe restaurant De Smuiger geopend en ik was benieuwd. De huisvesting wekte mijn verbazing, het is een slagerij uit 1700, geheel in dik eikenhout opgetrokken, een echt monument. In Saisonnier lente zult u alles over Toon kunnen lezen en van zijn gerechten kunnen genieten. Zijn principes heeft deze voormalige Ami Saisonnier niet overboord gegooid. Uitsluitend kersverse grondstoffen (er lagen wijtingen van twee kilo) en klassieke sauzen. Wat wijn aangaat zijn Toon's principes de moeite van het bestuderen waard. Op àlle flessen, goedkoop of duur, zet hij een vaste marge van 15 euro. Je kunt hier dus onvoorstelbare juwelen proeven voor bijna geen geld. Volgens Toon moeten gasten om hun goede smaak worden beloond. Je mag ook je eigen flessen meenemen en betaalt dan 15 euro kurkgeld. Dat is iets om over na te denken, gastronomie wordt weer een betaalbaar feest.
Toon complimenteerde me door te beweren dat hij de principes van mijn boek Overpeinzingen gevolgd heeft. Zo heeft hij de amuses afgeschaft. De kosten die hij daarmee bespaart, komen de klant ten goede.

Op de Zaanse Schans kwam toevallig een cacaoboot voorbij.

1 opmerking:

  1. Norbert, als je volgende keer zo dicht bij KookaandeZaan bent... kom dan in elk geval even aan!

    BeantwoordenVerwijderen