maandag 23 augustus 2010

Bij Toine


Zoals aangekondigd ben ik dit weekend naar Toine Smulders geweest, in zijn Villa Copera in Tolkamer (Lobith). De huidige wereldkampioen koken had aangekondigd dat hij het culinaire roer helemaal ging omgooien en daar was ik benieuwd naar. Het bleek dat ik eigenlijk een klein beetje te vroeg was. Op 1 september vindt de jaarlijkse wisseling van de keukenbrigade plaats, Toine vond het beter om dat moment even af te wachten. Daar is wel iets voor te zeggen. In elk geval liet hij mij proeven van de creaties die hij voor de nabije toekomst in gedachten heeft. Gewoon goede kreeft, gewoon goede eendeconfit, gewoon goede lamsracks. Elk gerecht wordt begeleid door een saucière, zodat ik à volonté kan snoepen van wereldse sauzen die in je mond blijven plakken van genot. Over smaak gesproken!
Toine en Kiek hebben op honderd meter afstand van hun Villa een prachtig hotel geopend en daar bracht ik de nacht door. Het is een heel mooi gebouw waarin vroeger de scheepvaartdouane gevestigd was, pal op het punt waar de Rijn Nederland binnenstroomt. Er zijn 16 luxe kamers plus het middenklasserestaurant Eten bij Toine in gevestigd. Lekkere gerechten voor weinig geld. Uniek vind ik de ijssalon die Toine er geopend heeft. Vanaf de dijk (die vol horeca zit) neem je de eigen brug. De vele ijssoorten draait de meester dagelijks vers, mooi om te zien want hij heeft een ouderwetse vertikale bokvriezer. Van deze ijssalon zal ik een reportage schrijven in de komende Pâtisserie&Desserts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten