zaterdag 7 augustus 2010

pr-guppies

Het is hoogseizoen. Ik bedoel dan voor de steden en dorpen die hun eigen culinaire festijn organiseren. De plaatselijke horeca presenteert zich op een groot plein met wat toeters en bellen rondom. Het concept werd destijds in Maastricht geboren, iedere zichzelf respecterende gemeente wil dat ook. Nu heb ik daar geen problemen mee, allesbehalve. Het is een mooie manier om de sector weer eens in het zonnetje te zetten en sommige restaurateurs schijnen er nog iets aan over te houden ook. Nee, dit soort initiatieven mag van mij doorgaan. Waar ik met vraagtekens naar kijk, is hoe de publiciteit van zo'n evenement wordt georganiseerd. Vooral omdat ik er zelf veel last van ondervind. Op de eerste plaats is het mode geworden om zichzelf uit te roepen tot culinaire hoofdstad. Zwolle, Den Bosch, Maastricht, Antwerpen, iedereen noemt zich voortaan het putteke van de wereld. Dat zou nog niet zo erg zijn wanneer ze de pr-guppies thuis zouden laten. Wat is een pr-guppie? Dat is een dame die zichzelf zeer grote communicatieve vaardigheden toedicht, een koperen bord "pr-bureau" op de deur hangt en vervolgens ongecontroleerd interessant gaat doen. Op de een of andere manier hebben ze een waslijst met mailadressen op de kop getikt. Mijn adres staat daar helaas tussen. De dames maken enorme blabla lulverhalen waaruit blijkt dat ze er niets van snappen. Bovendien blinken ze uit in originaliteit. Je krijgt dan elke dag een nieuw mailtje "nog zoveel dagen". Voor het dagelijkse meesturen van foto's van meerdere MB's draaien ze hun hand niet om, zeker niet wanneer de plaatjes vriendelijk ogende bobo's laten zien. Ze vragen er ook steevast bij wanneer je die rommel gaat publiceren en wanneer ze een "bewijsexemplaar" tegemoet kunnen zien.
Elke keer opnieuw moet ik mijn spamfilter updaten. Er zijn veel gemeentes, dus vrees ik voor de toekomst het ergste. Voorlopig zal ik er nog wel wat tijd mee kwijt zijn. Maar is er dan ooit één pr-guppie op het idee gekomen om iets anders te doen dan mails rondsturen? Nee, meer hebben ze niet geleerd. Ik vraag me dan ook af waarom ze bestaansrecht hebben. Voor mij mogen ze wettelijk verboden worden, een mooie taak voor de nieuwe ministerploeg die straks gaat aantreden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten