dinsdag 3 augustus 2010

Les Amis Saisonnier


Ooit van de club gehoord? Wanneer u af en toe nog iets anders doet dan McDo of Quick, denk ik van wel. Ongeveert 15 jaar geleden begon ik ermee, tegelijk met mijn (toen nog uitsluitend Nederlandstalige) magazine Culinaire Saisonnier. Zelf ben ik geen kok, dus had ik de behoefte aan professionals rond me heen, aan mensen die rerecht op me wilden schieten. Les Amis Saisonnier is inmiddels uitgegroeid tot één der allerbelangrijkste clubs van chefs van Europa. Met ongeveer 100 leden in 6 landen is het een factor van betekenis geworden. Het allermooise is dat de meeste leden bij hun aantreden nog geen sterren hadden. Accoord, Jonnie Boer, Sergio Herman, Peter Goossens, Anne-Sophie Pic en Pascal Barbot hadden er al één. Hoewel de club de meeste sterren telt van alle Europese chefsclubs, had bijna niemand bij zijn aantreden sterren, terwijl het gehalte tegenwoordihg uniek is. Het wil daarom niet zeggen dat een lidmaatschap kans op sterren geeft, ik denk dat wij-met-z'n-allen vooral de goede selectie maken bij de jongeren. En een selectie is er! Nadat aan àlle ingewikkelde ballotageregels is voldaan, hebben alle Amis afzonderlijk een recht van veto. Het is daarom dat de club niet elke dag nieuwe leden verwelkomt, het zijn er slechts enkele per jaar.
De laatste tijd werden de Amis danig verwend. Eerst boden de Trappisten van Westmalle hen een exclusief gebrouwen bier aan, vergezeld van hun unieke, op zeer kleine schaal gemaakte Trappistenkaas. Vorige week was het Cerisa die de clubleden een gratis kistje superkersen aanbood. We zijn nu intern druk bezig met de eerstvolgende Ami-dag. Dat is een jaarlijks internationaal festijn waar naar uitgekenen wordt. Wie wordt het ditmaal? Zullen de Amis van Parijs hun collega's ontvangen? Zal het in de Elzas te doen zijn? Of wijken we misschien uit naar Valence? Ik houd u op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten